lördag 22 augusti 2009

Mindre arbetstid..

Jag har efter en lång betänktetid bestämt mig för att minska på min arbetstid. En önskan jag har haft länge, sen jag var sjukskriven för exakt ett år sen. Och nu har jag lämnat in en ansökan. Det blir inga hårresande förändringar men jag ska arbeta 1 timme mindre varje dag. Jag vill ha mina eftermiddagar ifred och för mig själv och mitt privatliv. Eftersom jag har en billig månadskostnad, betald bil, en dotter som är helt ekonomiskt självgående och betalar hemma och ett högst oväntat stort ekonomiskt tillskott så är det nu möjligt. De oväntade pengara ska jag inte använda för att täcka upp min förlorade inkomst men de finns där som en trygghet.
Tiden ska jag lägga på mitt eget välmående vilket innebär mer tid med sonen varannan vecka, skriva på min bok samt att fortsätta bevaka och handla på börsen. Jag känner att fritid blir viktigare, eller rättare sagt att få disponera min egen tid. Dessutom om man är aktiv på börsen så kan man tjäna pengar på att ha möjlighet att kliva in i eller ur en affär lite tidigare på dagen. Nu får jag ju det att låta som om jag inte ska arbeta alls, det handlar trots allt bara om en timmes minskning . Men saken är att jag har svårt att koncentrera mig på arbetet på eftermiddagarna, våra nya öppna kontorslanskap bidrar till detta. Jag blir för trött i huvudet helt enkelt. Detta och det faktum att jag vill komma hem asap, gör att jag känner mig sporrad att va på jobbet tidigt och då kunna gå hem tidigt. Lunchen ska jag dra ner till en kvart. Undantag givetvis om jag går ut och äter. Tanken på allt detta gör att jag tror att jag ska klara mig igenom den här hösten också.

Inga kommentarer: