lördag 22 augusti 2009

Parkering

Jag har tidigare berättat om att jag hyr en garage plats inne i stan, precis jämte mitt arbete. Platsen fick jag behålla när jag sålde lägenheten. Plötsligt blev den uppsagd för kommunen ska ta över uthyrningen. Ringde kommunen och talade vänligt om att jag vill behålla min plats. -Tja det kan väl gå bra sa herr kommun, vi har rätt gott om tomma platser. Men du får räkna med en hyresöning, det blir 800 kr i månaden...
800:- ???? jag betalar endast 350 kr nu... Jo men vi riktar in oss på företagskunder därav priset. Men din arbetsgivare kanske kan betala så blir det endast ett förmånsvärde...Skulle väl inte tro det...

Nej även bekvämligheten har ett pris så jag tackade nej till den förträffliga platsen. Min dotter tipsade mig om att stå i ett villa område, ca 10 min gångväg från jobbet och så får det bli. En uppfriskande promenad och jag sparar tidigare utlagda pengar på 350.. Känns lite surt att promenera bort min minskade arbetstid men jag får väl gå fort. Iallafall är de första 350 kronorna av mitt inkomstbortfall fixat. Jag har denna vecka köpt SSAB B för 88 kr och lagt en säljorder på 96. Detta ger min en vinst på 1600 kr om det går i lås. De var nere som lägst på 85 men man kan inte få allt som man önskar. Det här med börsen är verkligen en drivkraft för mig. Tycker att det är oerhört kul och stimulerande. Att marknaden är svårtydd gör det hela mer stimulerande.

Det är inte mer än tre år sedan som jag var pank, arbetslös och hade en oerhört dålig ekonomisk framtidsprognos. Nu har jag inte långt kvar till miljonen. Detta kan låta häpnadsväckande men inräknat i detta är en kalkylerad vinst på lägenheten, mätt efter marknadsvärde.
Och allt började med att jag faktiskt fick ett jobb och senare sålde min lägenhet med vinst, utan att handla ny lägenhet för vinsten. Så saken är att alla kan lyckas med rätt inställning och ett startkapital. Jag är samma människa i stort som den loser jag kände mig som 2006, men med den säkerheten som kallas ekonomisk trygghet i bakfickan. Skillnaderna mellan varje förhållande är marginella. Det ska man aldrig glömma bort. Därför har känner jag en enorm ödmjukhet inför begreppet pengar. De ska användas på ett bra sätt, med respekt. För de kan göra så mycket gott för så många. Det är inte svårt att sitta i lunchrummet och käka en hastigt komponerad, tråkig, matlåda när andra springer ut på lunchrestaurang. Med den övertygelsen i bakfickan.

1 kommentar:

Per Penning sa...

Så sant! Matlådan är en av dropparna som urholkar stenen! :)