söndag 9 augusti 2009

Sista dagen

på semestern, phuu, förstår inte riktigt hur det ska gå till..
Känner att jag inte känner mig redo och det beror på att jag har ett minimum av stimulerande arbetsuppgifter för närvarande och att det inte finns någon lösning på det just nu.
Har under våren funderat på att gå ner i arbetstid. Det är självklart en kostnads fråga helt och hållet. 75 % vore bra. Men det blir ett för stort inkomstbortfall för mig. Så nu går funderingarna på att jobba 75% varannan vecka när jag har yngsta barnet, och full tid den andra veckan,hamnar precis under 90% då och förlorar cirka 2000 netto.

Men jag känner mig inte riktigt redo, utan tycker att jag ska ha klarat av att få bort samma summa i utgifter då...
Så nu går tankarna på att betala av studielånet först. Har cirka 75000 kr där och betalar 500 kr per månad. Jag har oxå en garageplats vid min arbetsplats som jag betalar 350 kr för. Därifrån blev jag uppsagd from 1 oktober... Så målet är att hitta en hyfsad bra gratisparkering gör jag det så går jag med på uppsägningen och sparar därmed 350 kr. Hittar jag ingen tänker jag bråka lite för är det något som stressar mig så är det att leta parkering på morgonen och dessutom alltid ha rätt valör i plånboken. Då, om detta går i lås är jag uppe i 850 kr i besparing, inte illa...

Vi får se men jag känner mig oerhört taggad. Resten av beloppet 1150 kr har jag tänkt att trada mig till helt enkelt.Studerar börsen med lupp och anser att det fungerar nu igen. Små belopp men som kan ge den låga avkastning som jag behöver. Självklart är en högre avkastning mer angelägen:) Jag har mina "tunga" poster i SSAB, NCC och Seb. Seb har ökat gigantiskt och är min framtida kassako, de rör jag inte, NCC ligger jag back a lot, så de rör jag inte ,SSAB , ja där börjar jag knappa in köpkursen på 112 kr och funderar på att sälja när denna är uppkommen, eller nära och avvakta tills nästa dipp och köpa igen. Detta för att säkra några tusenlappar som jag behöver för att betala av mitt vidlyftiga leverne under semester:) inte riktigt så men ligger lite back ioch med den. Jag har RNB som plötsligt börjat röra sig men det är långt kvar. Sen har jag en summa som jag använder till trading, mycket roligt. Jag gick på en solarplexussmäll direkt då jag köpte Bong& Ljungdahl för 25,05. De peakade på 27,10 och jag hade lagt en sälj på 27,40. Sen gick de ner till 19. Uppgången hade jag inte analyserat ordentligt, inte historiken heller och det fick jag f-n för kan man säga. Nu är de avsålda på 23 och jag frigör pengarna till annat. Ger de inte mer tid, dock har de kvartalsredovisning den 21a och går de ner på 19 igen innan dess och kontanterna finns så kanske jag köper igen. Tycker att det är så himla roligt när det rör på sig igen:) Och mår bra av att ha ett belopp att använda just till detta ändamål...

Inga kommentarer: