lördag 3 oktober 2009

Börsen

Har gått väldigt bra ett tag för att nu dippa, precis som väntat..två steg fram och ett tillbaka..


Jag tycker att det är väldigt bra för det är ett sätt att tjäna pengar, att rida med vågen..köpa när det går ner och sälja när det vänder..De aktier som jag behåller är jag inte orolig för, eftersom en uppgång kommer efter nedgång. För de aktier jag köper och säljer är detta perfekt. Problemet är bara att ha tillräckligt med is i magen..våga vänta och att ha tålamod. Det är fruktansvärt frustrerande när jag inget har att sälja och börsen bara går upp..

Sen när den börjar gå ner är det samma frustration när jag ska gå in och köpa..Ett sånt tillfälle var nu i fredags...Den backade mer än vad jag trodde. Men detta handlar för mig inte bara om pengarna i sig, det är fantastist roligt och utmanande och jag sätter inget på spel som jag inte kan förlora. Den här balansen mellan långvariga och kortvariga aktier passar mig perfekt.

Däremot vågar jag nu tro på att det har vänt och att det kommer gå stadigt uppåt igen så det är definitivt köpläge på långsiktiga aktier igen..Skulle vilja köpa mer SSAB, Ncc bla.
Men jag har inte pengar att avvara långsiktigt för det. Planen är att mina kortsiktiga affärer ska finansiera detta på sikt..Låter det krångligt??
För mig är det dock glasklart..Jag lever med börskurser cirka 20 timmar per dygn och har svårt att släppa det, kanske inte låter så bra men mitt dagliga arbete släpper jag när jag går därifrån, det upptar inte hela min tid och då kan detta få göra det. Jag tycker ju att det är roligt..annars hade jag inte hållt på.

Summa summarum av september månads aktiehandel, då endast den kortsiktiga,
är ett plus netto på 2700 kr .. Detta tycker jag är okey men inte bra.
Min grundplåt att spela med har minskat, jag hade 33 000 från början men har de senaste tre månaderna betalat sammanlagt 40 000 kronor i "skulder". 30 000 kr var för bilen som jag lånade av en vän för att jag inte hade kontanter till hela köpesumman, 86 000,och inte ville sälja aktier eller låna. De andra 10 000 lånade jag av ett barn till min semester resa i somras, samma förutsättningar där..Så på det stora hela är jag väldigt nöjd. Skulderna är betalade med lönepengar och aktievinster.
Så nu är det färdigbetalt och nya friska tag kan tas.

Inga kommentarer: