söndag 6 september 2009

Lyxfällan

Är som de flesta mycket nöjd över att Charlie och Mattias är tillbaka. Dock var detta första gången som jag inte tror på en lösning. Eller självklart kommer det att lösa sig men det blir betydligt jobbigare,svårare och kanske aldrig helt bra.

Detta hårda omdöme bygger jag på inställning och kunskap hos de inblandade beträffande pengar.

Sen en annan sak, under gruppen "Övrigt" satt en stor bunt pengar, många tusen. Den bunten plockade Charlie ner och sa att där fick de klara sig på 2000 kr. Och dessa var redan intecknade till dagisavgift och annat... Men vad de skulle spara in på för att täcka resten av den stora bunten framgick inte... Visst, de fick avbetalningsplaner av generösare mått av Kronofogden, Marginalen mfl men jag tror inte det räcker... Det kändes som om vi tittare inte fick en klar och tydlig bild över HUR de skulle dra ner för att klara sig. Att spara 2000 kr på mat, och lite på transport kan inte hjälpa när man ligger bach över 40 000 kr i månaden, eller back 20 000 kr om man inte räknar med skulder hos Kronofogden...
Ett trevligt par men tyvärr tror jag inte att de kommer att klara sig på ett bra sätt rent ekonomiskt..Nu hoppas jag självklart att jag får fel, för jag önskar, med tanke på alla små barn, att de lyckas. Men det jag egentligen vill poängtera är att det inte alltid är happy endings... Ibland och oftast kan man belåna en säkerhet och få ner räntor, sluta slösa på uppenbara utgifter osv. Här fanns ingenting..mer är en skadad sommarstuga. Det största problemet var inte slöseri (min uppfattning) utan hennes uppstart av firma...Hon kunde ingenting om ekonomi, skatter och avgifter. En duktig fotograf men annars fanns stora brister. Och han...verkade bara stänga av allt ansvar.... Om nu han hade en heltidsinkomst som var stadig, varför välja att han skulle vara pappaledig på halvtid, när man har en miljon i skulder som man inte har säkerhet för?? Vem väljer så med fyra barn? Ja mycket var konstigt men jag ser fram emot nästa veckas avsnitt..

Inga kommentarer: