söndag 6 september 2009

skadad

Jo så skulle jag då bocka av en sak på "Att göra listan", klä om stolsdynor. Hade lånat en häftpistol, size mega som jag i princip trodde klädde om dynorna själv...så var inte fallet. Man skulle slå hårt för att det skulle fästa. Så hårt kunde jag dock inte slå utan jag fick slå det hårdaste jag kunde, om jag hade tur kom ett "litet fäste" ut på femte gången jag slog, de andra fyra gångerna hände inget. Fästet satte sig ytterst lätt och jag fick sen slå i dem med hammare. Att göra detta samtidigt som jag skulle hålla tyget hårt,spänna så det blev slätt var inte lätt. Typiskt nog har vi haft kanonväder ute så svetten lackade. Men envis som jag är ville jag göra detta idag. När jag lade planeringen för helgen hade jag räknat med grått ute...

En gång tog häftpistolen på första gången och satte märlan rätt in direkt- det var när jag missade dynan och träffade bordsskivan...så nu har jag två små hål i den.
Livet är ljuvligt och bjuder ständigt på överaskningar.
Jag tröttnade på häftpistolen och satte i små nubb och häftstift, det var betydligt enklare att klara av samtidigt som man skulle spänna tyget, med bara två händer.
Tre stolar är klara och nu är det två plus en soffa kvar. Men det tar jag imon, vågar inte hamra mer i mitt uberordentliga trapphus...
Egentligen får man väsnas till nio-tio men här har grannarna satt hårdare regler. När jag precis flyttat in kom mitt snälla ex och hjälpte mig att sätta upp några saker, en söndag klockan fem. Det var vad som passade både honom och mig. Efter tio minuter kom granne ett och informerade om att han skulle köra buss dagen efter och skulle gå upp klockan fyra... Jag stod på mig och sa att min snickarhjälp hade åkt fem mil och att vi skulle ta det nu, klockan var bara eftermiddag. Jag stängde dörren och efter ytterligare fem minuter satte damen som bor på bottenvåningen på radion och spelade en orgel andakt på vrålhög volym.. Så jag gjorde mig populär direkt kan man säga..
Visst är det vansinnigt irriterande när någon hamrar eller borrar, oavsett vad klockan är på dygnet men man gör det ju inte för att va elak. Och man gör det sällan, när man flyttar in, renoverar eller köper nytt. Däremellan är man ju knäpptyst, nästan...Och damen med orgelmusiken har ett gökur som slår dygnet runt varje hel och halvtimme i sitt vardagsrum. Som ligger rakt under mitt där jag sover. Det är inte roligt att vakna till. Dessutom inget att lita på då det ringer 7 minuter för tidigt....

Inga kommentarer: