måndag 14 september 2009

Pengar,pengar pengar

Idag är det 20e september och 5 dagar kvar till lön..det är en väldigt skön känsla att längta efter lön nu för tiden..

Det fanns en lång period, ja väldigt lång faktisk, massor med år som jag bara ville att dagarna skulle gå så att lönen kom. Hemskt egentligen, tiden går så fort ändå...

Jag vill att lönen ska komma nu oxå men jag klarar mig. Jag har ett fetishstiskt ( stavar detta fel nu, ber om ursäkt) behov av att få vara både en spara och en slösa. Jag vill gärna leva som en ekonomisk eremit sista veckan före lön. Tömma skafferi och kylskåp på det sista, tanka bilen endast för ett par hundra... för att sen handla loss den 25e...Tycker att det är behagligt liksom, att få båda världar. Jag vet att jag alltid har sparade pengar men det är skönt att gnida lite...För de flesta människor är detta en hemsk tillvaro, de vill shoppa loss hela månaden, inte tänka, bara betala. Handla dyra kläder, äta gott och dyrt och så. De har en rädsla för fattigdomen och penga bristen. Självklart vill jag inte bli fattig, har varit det större delen av mitt liv, men jag vill ändå begränsa mig. Vill inte tappa kontrollen. Många kvinnor i min ålder 40+ som är ensamstående och som jag har kontakt med ,har väldigt begränsad ekonomi enligt de själva. Det är ofta pengabrist. Nu bor jag i en småstad och de jag pratar om är inga högavlönade kvinnor. Problemet finns säkert också förstås, det finns aldrig pengar till att göra saker, reparera bilen, om man har någon, de flesta är utan. Resa eller hitta på annat. Jag har full förståelse för det. Men när man kommer lite djupare in på de ekonomiska samtalen så visar det sig att de tjänar som mig eller mer, de jobbar ofta en hel del extra. Hur kan de då ha mindre än jag?? Jag vågar inte riktigt ta diskussionen, det är ganska känsligt. Men det gemensamma för dessa kvinnor är ofta små lån, krediter. Och att de har ett ganska högt belopp att spendera varje månad, på vad vet jag inte men om bilen kostar 2000 att laga så är inte samma 2000 kr så mycket i andra sammanhang-har jag börjat förstå...
Som om det är varje människas rätt att spendera pengar varje månad. En annan genesam sak är att de inte har någon ekonomisk plan utan väntar att det per automatik kommer att bli bättre när barnen flyttat...
Jag får ofta konstiga blickar när jag aldrig gnäller över pengar, eller när jag gör saker. Jag håller låg profil, vill inte hamna i diskussionen men jag vill inte heller vara en ekonomisk martyr. ALLA kan hålla i sin egen ekonomi, nästan alla iaf. Och de som absolut inte kan det pga sjukdom eller dylikt handlar inte detta om. Lyxfällans sista program med det äldre paret visar några som inte kunde hålla i sin ekonomi, på ett mycket tydligt sätt. Om man varit sjukskriven i fem år är det inte en rättighet att köpa båt för en halv mille och en kåk för 2... Inget ont om damen, besluten verkade inte till största delen vara hennes , men det exemplifierar på ett bra sätt vad vi tror att vi har rätt till...

Inga kommentarer: