tisdag 29 januari 2008

Budget

Jag lade upp en budget när jag fick decemberlönen, ingen bra månad att börja med men det var dags. Den ser ut så här:


Räkningar 7033:-
Mat 2000:-
Bensin 1000:-
Övrigt 1000:-
Kläder/smink 500:-
Kläder/övrigt barn 3 500:-
Tågkort 233:-
Hästar 2083:-
semester spar 1000:-
--------------------------------
budgeterad summa 15349:-


Inkomster eft skatt 16000
Barnbidrag barn3 1150
Budgkostn -15349
--------------------------------
summa 1801

Denna summa sparar jag, IPS 200:- Fonder 300:- resten till buffert för senare placering.



Den 25e denna månad gjorde jag en avstämning och det hade gått så där.

Räkningar var okey. När det gäller räkningar delar vi på allt så angiven summa är min del, vi har varsin bil men ska köpa en ihop så då sjunker denna kostnad lite. Här ingår min mobil, A-kassa med mera.


Mat var övetrasserat med - 665 kronor. Naturligt då vi köpte mer mat vid jul och nyår då vi hade gäster. Vi är totalt och när vi är som mest 7 personer i hushållet men oftast är vi ungefär 5 då det finns 4 föräldrar till 5 barn. Vi storhandlar varje vecka och gör matlista, vi betalar varannan gång och det går på 800-1000 kronor. Vi försöker undvika att småhandla däremellan. Matkontot är lågt satt men vi äter frukost och middag varje dag och lunch borta. Jag har i och för sig alltid matlåda. Men vi provar på denna summa så får vi se om vi måste justera.



Bensin klarade jag, men jag var på kurs i en annan stad 7 dagar=ingen bensinkostnad.



Tågkort var övertrasserat men det är satt efter att ett kort a 465kr ska räcka 2 månader och jag gjorde inköpet i januari. Jag har långt till jobbet och ska varva tåg och bil av ekonomiska och miljömässiga själ, det känns bra med tåg.



Övrigt... oj oj hade dragit över 947 kronor men som sagt jag var på kurs och åt då lite ute, lånade ut 300 med mer. Detta blir svårast att hålla då det ska täcka restaurangbesök, uteluncher, nikotintuggummi, vin med mera med mera. Och jag gör åt 2 pkt nictuggummi och de kostar 289 kr st så bara de är nästan 600 kr, målet är att dra ner till hälften. Måste gå,måste gå... lägga 600 kr bara på det=vansinne när man ska bli rik:)



Hästarna: Oxå hutlöst men billigare än det kunde varit då jag har dem hemma och får en del av maten nästan gratis, hovslagare ingår ej då barn 1 betalar detta. Har en plan hur hästarna ska bära sig själva ekonomisk, återkommer till detta en annan dag. Här hade jag dragit över 700 kr men det beror på att vetrinären var här och den kostnaden är budgeterad så den kommer gå ihop i sinom tid.

Kläder/smink är det roligaste kontot, plötsligt har jag en summa budgeterad!!! Jag som sällan eller aldrig kunnat köpa nåt. I dessa reatider drar jag över men det är okey, snålar in det andra månader. Jag låter + och - poster följa med in i ny månad, har månadsskifte den 25e då ny lön kommer.

Semester: Här hade jag övertrasserat 225 kr då jag betalade handpenningen på en stuga i fjällen, 1225 kr så det var ett giltigt skäl.
Dessa pengar ska gå till sånt här, vi fick dessutom tag på en billig stuga och resterande del betalar min sambo.

Detta känns bra nu men jag är beredd att justera och förändra om jag märker att jag inte går rätt väg= framåt

Inga kommentarer: