torsdag 24 januari 2008

Jack utmaning

Jag har en för tillfället primär utmaning i livet, jag hittade en snygg jacka i december på HM, just då ansåg jag mig vara i ett oerhört behov av vinterjacka men den kostade 600 kronor och det var ett par dagar kvar till mellandagsrean.

Jag bestämde mig för att vänta till rean men de har fortfarande inte sänkt jack-fan. Detta har blivit en utdragen kamp mellan mig och HM, med den lilla abrovinkeln att endast en av deltagarna känner till kampen.

Så fort jag har möjlighet kilar jag in och kollar prislappen, senast idag men ingen röd lapp. Grejen är att jag nu inte behöver den lika akut utan småfryser i en skinnjacka, och anser att jag gott kan vänta in rean. Det finns gott om jackor kvar så jag är inte rädd att bli utan, men det skulle vara så kul om jag vann denna "fighten". Jag har fått en rabattkupong om 20 % på en reavara så jag räknar med att de kanske sänker till 400 kr och så rabatten då blir det endast 320 kronor istället för 600 kronor.

Inser att mitt resonemang är i absurdum om jag verkligen behöver jackan, 600 är ingen förmögenhet men det tar emot att ge det för en enkel jacka av enkel kvalitet. Jag har bestämt mig för att köpa klassiska kläder i bra kvalitet men har inte hittat nån jacka som jag bara känner wow för. Denna är snygg men kommer hålla kanske nästa år oxå.

Häromdagen var jag inne på Mq, har aldrig eller sällan haft möjlighet att köpa något därifrån men nu hade de rea. Hittade en mörkblå omlott tröja i bomull och en stickad svart kofta, modell tight för 98 respektive 299 de hade kostat 250 och 800 kronor tidigare. Gamla jag vaknade till och slet till mig kläderna och ställde mig lyckligt i kön, tänk att JAG skulle få ha en tröja på mig som kostat 800!!! Men så tänkte jag till, tyckte jag de var så snygga så att jag hade valt dem utan röd lapp?? svaret var NEJ, sen slog det mig att jag på mindre än 5 minuter varit beredd att hosta upp 400 kronor för två tröjor när jag går och sniker och lägger tid på att hitta jackan till reapris...


Det var inte logiskt, då vore det bättre att betala 600 kr för jackan som jag faktiskt behöver. Summan av kardemumman blev att jag generat drog mig ur kön och hängde tillbaka kläderna. Jag gick inte och köpte jackan för som jag sa njuter jag av utmaningen, jag har tid att bevaka den lite till. Men för det ska jag inte göra andra dumma inköp. Jag har råd att köpa en tröja på Mq MEN då ska jag tycka att den är snygg innan jag kollat prislappen.
En ekonomisk redogörelse och budget kommer snart....

Inga kommentarer: