söndag 27 januari 2008

Fynd

Hej hopp idag är jag jätteglad, dels för att jag ska gå igenom räkenskaperna och det tycker jag är kul. Lönen har kommit och ska fördelas och räkningar ska betalas. Jag började föra budget ordentligt och på detaljnivå med decemberlönen och det har varit lite krångligt, julen för med sig mer på alla plan men denna lönen måste funka, jag får justera lite efter hand om det visar sig att jag felbudgeterat lite.

En sak som jag måste dra in på är nikotin tuggummi, jag hade först budgeterat 500 kronor på "övrigt" och där skulle de ingå. Men det går åt 2 stora paket och de kostar 289 kronor styck så det var ju dömt att misslyckas, då justerade jag till 1000 kronor men har kommit fram till att 600 av de 1000 är alldeles för mycket ändå. Så nu måste jag skära ner och jag hade tänkt till hälften. Jag försöker ta ett vanligt tuggummi varannan gång men kommer på mig själv med att tugga det vanliga tuggummit i 190 så jag ska få ta ett nikotin.....

Jag är bra på att lura mig själv. Sanningen är den att det är förbannat dumt att kasta ut 600 kronor varje månad på detta, och jag har hållit på i 11 !!!!! år den första juni. Det är bättre än att röka men inte bra. Under de "svåra" åren har jag aldrig ståttutan tuggummi!!!???? Aldrig utan mat heller för den delen men det är för mig en gåta hur man kan få ihop något av ingenting. Många många gånger har det varit riktigt kärvt, kärvt var det hela tiden men jag menar riktigt kärvt.
Jag försakade annat naturligtvis men ändå.

En annan anledning till att jag är glad är att jag hade några timmar för mig själv igår då jag gick på ett stort köpcentrum och kollade rean. Jag behövde nya bh:ar och kollade efter vita men det fanns inte så jag tänkte om, det var halva priset på reapriset vilket gjorde 40 kronor för en bh!!!
Så jag köpte 4 bh, en jättefin, heter det toursolette, en slags korsett med hyskor bak, en röd jättefin för det facila priset av 45 kronor, hur fin ska jag bli egentligen :)
och ett par bruna tjocka strumpbyxor för 15 kronor.....


Jag var oxå inne på en "dyr" affär som oxå hade halva på reapriset. Där hittade jag en fin lite klockad brun kjol, 2 par jeans, hatar att prova byxor för man ser sin groteska bakdel i spegeln, det går liksom inte att undvika..., en fin svart tunika, allts skulle gå på 700 kronor. Funderade och tyckte det var värt, jag skulle övertrassera klädkontot men tänkte hålla tillbaka nästa månad. Man måste passa på. Jag hängde undan och gick och funderade en stund, bestämde mig att slå till och gick tillbaka. Då informerade mig den söta kassörskan att det var bara halva på reapriset på de kläder som hade en särskild lapp....
Och det hade bara kjolen, köpa två par jeans för 400 kr st var jag inte mogen för så jag hoppade allt utan kjolen. Med tanke på alla bh:ar var jag jättenöjd ändå och en ny liten utmaning föddes, att följa upp de där jeansen och bevaka tills de hamnar på halva reapriset, för jag tror det kommer.... Sådant roar jag mig med i min ekonomiska värld, varje gång jag lyckas känns det som jag har blåst både makten och kapitalet :)

Nu ska jag gå igenom räkenskaperna och jag återkommer snart med en redogörelse.

1 kommentar:

Miss Millionairess sa...

Haha, ja de tar ju logik det med
;-) Harligt att fynda lite ordentligt ibland...