lördag 3 januari 2009

"Hausse"

Kanske inte är att snacka om just nu men det var en fantastisk första dag på börsen på årets första börsdag. 4.79% Och hör och häpna- min egen depå var snäppet bättre ändå en uppgång på hela 8.12% !!! Vilket är fantastiskt roligt. NCC upp på hela 54 KR OCH SSAB hel a 74 KR. Sorgebarnet RNB gick äntligen upp till 4 kr. Ja det är riktigt kul. I pengar var det en uppgång på hela 6000 tusen kronor. Jag vågar sakta, som jag tidigare vågat nämna några gånger, tro att vi dykt ner i kaklet och nu sakta börjat vända upp. Självklart med några bakslag nu och då....Men om vi har sådana här fredagar ibland så tappar vi inte tron och det blir en mer positiv stämning.
Lågkonjunkturen har slagit hårt mot de flesta branscher. Den har påverkat löneutvecklingen för 2008, trots att det inte föll förrän sista delen av året ordentligt. Arbetsgivare passar på att ge dåliga löner och varslar. Huspriserna och lägenhetspriserna faller, även om jag tror att vi inte förrän fram i mars kommer att se riktiga effekterna av det. Det är först då vi ser hur avsluten blev av affärerna. Utgångspriserna har inte påverkats lika mycket, kanske i storstäderna men i min mellanstora stad är det endast ett fall på 4 % sista tre månaderna. De som dock inte har märkt av konjunkturen är delikatesshandlarna. Nu inför nyårsafton har de sålt hummer och allsköns delikatesser som aldrig förr. Funderade lite på det, vad säger det? Skulle det inte vara sådant som först fick stryka på foten? Själv åt vi en meny bestående av vitlöksgratinerad hummer, älgfile med potatisgratäng( hummrarna kom sambon glatt hem med efter ett spontan besök i en saluhall och älgfilen har han själv dödat, men ändå, detta var ju bara hemma hos oss som är enkla och vanliga människor, hur såg menyn ut på annat håll?) Jag tror att det ligger till så här. Stora och long term plan beslut skjuter man upp. Här menar jag att byta arbete, byta bil, byta bostad, köpa häst. Framför allt nyblivna hästägare tror jag har minskat. Färre gör entre på hästmarknaden. Köpa aktier, beställa långresor. Därför att vi vet inte hur vi kommer att påverkas i framtiden. Vi vet hur vi har det idag. Men vi blir självklart rädda när vi ser att grannenss hus gått ner i pris och att folk på tv förlorar jobben. Men så kortsiktig lyx, utan efterspel och efterkostnader kan vi unna oss. Vi vet vilka pengar vi har denna månaden. Och, nu vet jag inte om ni kan följa mina tankar, men just detta beteende tror jag ändå man ska se som positivt: Vi köper ripa och hummer idag då kanske vi kan börja köpa aktier imorgon, byta hus nästa vecka osv..... Jag tänker så iaf.... Kanske för att just det är roligare att tänka på än att jag äter älgkalops nästa nyår.... Eller ännu värre, fläskköttsgryta om vi inte har råd med jakt licensen...
Mod och hopp och tro, det är vad vi behöver just nu. Och vi kan bara börja hos oss själva. Världen är galen. Inte mycket vi kan påverka. Det utbryter fortfarande krig.... hur ofattbart är inte det? Men vi är förnuftiga och vi vågar tro ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ropa inte faran över ännu. Snart rullar Q4 rapporterna in och då kommer vi snudda botten återigen. /A

Ekonomisk fighter sa...

Anonym: Ja kanske det....man kan ju också välja att det blir tvärtom...Vissa bolag gjorde rejäla justeringar i tid, tror jag. Så har jag tolkat en del av mina bolag iaf såsom SSAB och Boliden men jag kan vara helt ute på isen och cykla..Jag vill bara tro och tänka posistivt..Upplevde 90-talets kris och den hade blivit lättare att bära om jag varit mer positiv...