söndag 13 juli 2008

Camping liv

Så var det dags för den årliga campingen i Falsterbo och besök på Falsterbo horse show. Idag har jag packat och fejat och försökt komma på allt vad man kan behöva. Tankade bilen full, 754 kr-inte klokt. Måste hitta ett alternativ till bensin snart, kan ingen vänlig och smart själ göra detta!!! Campingen kostar 300 kr per natt, de har höjt drygt hundra kronor pga av Falsterbo tävlingarna. Pengar,pengar, allt handlar om pengar. Men är det fint väder så blir det en skön vecka med havsbad och trevlig omgivning. Vi går inte på tävlingarna varje dag utan 2 kanske och några eftermiddagar då vi endast går på själva mässan, när de slutat ta betalt för inträdet. Detta evenemang har vuxit gigantiskt sista åren. Men att åka dit är det närmaste en årlig tradition jag kommit i mitt liv tror jag. Vi har varit i 11 år. Midsommarhelger och julhelger har av olika anledningar sett olika ut i alla år. Vi har ingen plats eller lantställe som vi åker till på sommaren(bortsett från sambons familj stuga på kusten men det är endast andra året jag finns med i den bilden) men just Falsterbo har vi återvänt till varje år. Och jag hoppas att mina barn får det med sig och kan säga det sen-att vi var alltid i Falsterbo på somrarna när vi var små... För just sånt är det fattigt med. När jag var liten var jag så avundsjuk på de barnen som packade väskorna och åkte till landet eller kusten första dagen på sommarlovet och sen stannade där hela sommaren. De lånade en resväska böcker på biblioteket och fick förlängd låningstid... Det verkade så mysigt, så organiserat. Så planlagt och självklart, familjen var överens och hade planer.... Lovade mig själv att mina barn skulle få det men det har jag inte lyckats med. Men en veckas tältning i Falsterbo-det har de fått. Och de gillar det. Ljudet av blixtlåset när man drar ner på kvällen och det är läggdags. Spökhistorier i mörkret när vi ligger i våra sovsäckar. Laga mat i campingens kök. Stå i kö till duscharna och alltid vara på jakt efter femmor och tior till duschar och spisar. Och vadslagningen med sig själv om man ska kunna koka spagetti på endast en femma eller om man måste satsa en hel tia...Jakten på kylklampar. Ja det är mycket och det är mysigt. Om bara vädret håller sig. Det räcker med två skurar i rad så det inte hinner torka upp emellan för att vi måste bege oss hem... Men peppar peppar, just där brukar det vara fint. Där hade vi våra enda fem soldagar förra året.
Mathållningen blir enkel men jag brukar inhandla det mesta innan vi åker och så länge det finns mat går vi inte ut och äter. Och har jag då köpt tillräckligt som jag oftast har åker vi hem igen utan så mycket som ett pizzabesök. Vilket är bra för hushållningen. Nu ska jag inte följa börsen på ett tag och jag hoppas att det blir ett glatt återseende av den till nästa helg:)
Ha en bra vecka alla så ses vi snart igen!!!!

Inga kommentarer: