torsdag 31 juli 2008

Månadssammanställning juli

Ja så var det dags att ta tag i vardagen igen...

Det är inga roliga siffror måste jag säga. Börsen gick upp innan England men har sen gått ner igen. Mina fonder , ryska, har rasat så nu ligger jag lite på minus på dem. Ips har gått ner, 11000 kr sen i december... Ja det är inte roligt, men ska man vara med och leka när det går bra måste man antagligen även vara med och leka när det går dåligt. Hur som helst har en paus från börsen varit bra.

Min resa till England gick på 10841 kr. Då ingår boende,bil, bensin, mat och inköp. Vi har handlat till barnen för ca 1500 kr. Jag har handlat till mig: en Oasis klänning för 305 kr(såg den i Sthlm i våras för lite mer än det dubbla och hittade nu en st likadan i min storlek på rea:) ), en st tröja för 230 kr och en snygg skjorta för 180 kr. Även ett par jättefina silveröronhängen för 110 kr. Så jag är nöjd med mitt shoppande och tyckte att det var bra och användbara inköp. Kläderna använder jag på jobbet och smycken köper jag annars sällan eller aldrig till mig själv. Smyckes affären hade mellan 50-70 % rabatt , men med tanke på råvarupriserna kan jag inte förstå att de kunde sälja så billigt. Jag hade handlat mer om jag kunnat men modellerna var inte riktigt min stil, tyvärr. Annars hade jag köpt ett halsband/kedja och armband för det var riktigt billigt. Men det ska vara rätt oxå. Vi har ätit ute var dag men valt enkla och hyfsat billiga ställen. Vi har inte på något sätt snålat men inte heller slösat utan gjort det vi tyckte var viktigt att göra på resan. Vi förutspådde 10 000 kr per man och hamnade ganska rätt. Så jag /vi är nöjda.

Hur som helst här är sammanställningen:
Aktier 104500
Fonder 6052
IPS 48570
buffert 971
SPAR 160383
----------------------
320476

Det är ungefär som förra månaden men jag har tagit den bufferten som fanns 4600 kr till semestern. Aktierna har gått upp 2000 sen förra sammanställningen och IPSen har gått upp några hundra. Jag har sparat 900 kr till bufffert och 300 kr till fonderna. Och sen har jag betalat resan. Det gör att månaden är tight. Men jag vill inte hamna lägre än förra månaden då jag endast sparat 300 kr i fonder i maj och juni. Nu är det dags att strama efter student,semester och alla utgifter. Det ska bli kul och jag har förnyad energi. Det är bra att unna sig mellan varven för att sen strama upp igen. Ska räkna på ett mål för mitt sparande fram till årsskiftet. Lite svårt tycker jag, börsen vågar jag inte räkna med, skatteåterbäring vet jag att jag får, men det ska var ett mål som utmanar men samtidigt är rimligt och nåbart. Ska även söka upp ny fond, jag har en nu i SE banken, kan någon av er rekommendera en bra fond? Förslag emottages tacksamt. Ha en bra dag och njut av vädret...

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Hoppas resan var behaglig.

Har du inte Skagen Global så skulle jag rekommendera den. Mycket god historik men nu har den fallit tillbaka en del och känns billig.

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Tack, resan var toppen. Kul att läsa från dig igen och jag hoppas att du har haft det lika bra. Tack för fondtipset, ska titta på den.