onsdag 30 juli 2008

England...

Hej på er i det fina julivädret nu är jag tillbaka ifrån en vecka i England. Det har varit toppen.
Vi landade på Stansted och åkte via bil till Cambridge där vi tillbringade första natten. Vidare via Cromer vid kusten i norr till York och Snaite, ett besök på slottet Sandringham, Eshold där inspelningarna av Emmerdale farm har varit, och vidare ner till Bath där vi tillbringade helgen för att sista dagen ta oss tillbaka till Stansted och sov där.
Det har varit toppen, England var så bra som jag trodde men ändå bättre....Så mycket natur och så mycket att se. Många och övervägande gamla hus och byggnader. Man kan förstå att arbetskraften var billig eller gratis (slavar) då alla gamla hus är så detaljrika med burspråk och tinnar och torn. De har oxå behållt det gamla med en glädje och stolthet. Vi har sett 2 världsarv-Stonehedge och de romerska baden i Bath. Byarna ligger tätt,tätt och i varje by finns en pub. Det är en mysfaktor. Så när vi kört på dagarna och kommit fram på eftermiddagen letade vi snabbt upp ett B&B och sen gick vi till puben och tog en pint med the locals, detta såg vi fram emot. En stor positiv överaskning var britternas milda sinnelag, de var så genuint trevliga, på pubar, i affärer-ja överallt. Inte en otrevlig eller missnöjd människa har vi mött vare sig i trafiken eller annanstans och det var roligt. En vecka räckte inte för att se allt jag velat se, men de hade lika fint väder som vi så det var inte så kul att sitta i bilen. Vi tröttnade på det och att bara stanna en natt på varje ställe. Vill man se hela England , Irland och Scottland behöver man nog tre veckor.
Jag vet inte om bil heller är det bästa sättet för att se, då de har små diken eller vallar vid vägkanten där träd växer. Annars finns där inte mycket träd men vi tror det var för blåsten. Detta gjorde att vi inte såg så bra. Jag skulle utforska hur tågen går om jag skulle göra resan igen. Det var smidigt på stora vägarna med bil-oftast är de största fyrfiliga åt båda håll, men ibland genom byarna var de väldigt smala. Engelsmännen har oxå en enorm förkärlek till rondeller både på stora motorvägarna och små byvägar och det gör att det tar tid att ta sig fram.
Istället som vi har vägkorsningar eller påfarter så ha de rondeller. En kilometer-rondell-två kilometer-rondell på småvägarna och på motorvägarna endast en halvmil åt gången. De har också små bulor mellan filerna och det känns tydligt när man kör på dem så det blev inte en så angenäm bilåkning som det kan bli här när man exempelvis ligger på E-fyran.... En annan negativ sak med bil var att det var dyrt att parkera. Oftast finns det inte parkering på hotellen. Så jag undrar om inte tåg kan vara ett bra alternativ om man gör en rutt innan och har en bra väska med hjul...Men det är för/nackdelar med allting. Vänstertrafiken gick bra, vi körde endast 5 mil första dagen och efter lite träning kom man in i det. Jag skriver man-med det menar jag min sambo för själv körde jag inte en meter....Bensin/diesel låg på samma pris som här. Att hyra bilen var billigt 1100 kr för en vecka och en ny Saab 93. Men det kom till en utgift(när gör det inte det?) en försäkring på 1000 kr. Man kunde välja på det och då var man helt fri om bilen blev skadad eller stals, i annat fall var självrisken 5000kr!!!! Och det vågade vi inte chansa på-det var ju faktiskt vänstertrafik!!!:)
Jag har velat göra denna resa länge, ända sen jag var liten och såg Hem till gården(Emmerdale farm) De visade första avsnittet redan 1972. Då gick det på lördagar 18.15 efter Helgmålsringningen som var 18.00. Och detta var en höjdare men så fanns bara ettan och tvåan och inga såpor eller talangjakter..

Inga kommentarer: