fredag 11 juli 2008

Semesterns

första vecka har varit bra, jag har min älskade lillkille i 2 veckor så detta var en av två...
Nackdelarna med att vara frånskild är många: endast 2 veckors sammanhängande semester, endast varannan julafton, endast hälften av tiden övht.... det smärtar och värker.
Fördelarna är att.....man har hälften av tiden för sig själv och kan vara glad och pigg den halvan då man är förälder... Tänk under alla år jag var heltidsförälder vad många gånger jag ville ha lite tid för mig själv, och hade önskat en fri helg nån gång... Tänk om jag vetat vad som komma skulle. En sak jag ändå är glad för att under den tiden ägnade jag mest tiden åt att ha ett trevligt familjeliv. Men det är ingen ide att sörja utan bara att gilla läget. Men till er föräldrar som håller ihop vill jag bara säga att ni gör ett fantastiskt jobb, fortsätt med det om det går och ge varandra utrymme att bara vara.
Vår första semestervecka var okey, ömsom sol och ömson regn. Inte mycket pengar har gått åt även då vi avslutade med Ullared idag. Jösses vad folk. När man varit där några ggr förstår man hur mycket folk det bor i Sverige för där är fullt precis jämnt. Idag svängde vi bara förbi så allt blev lite fel. Sambon ville inte gå in utan ville vänta utanför. Och det går inte att koppla av och handla om någon väntar utanför... Jag har mina speciella Ullaredsrutiner: en rejäl kundvagn och bra koll på vad jag behöver. Jag börjar längst in bland barnkläderna, sockor och underkläder, vantar mössor kostar en spottstyver. Har man tur klarar man av att hitta något mer där men inte alltid. Sen går jag till damkläder, är sonen med börjar han tröttna nu, damkläderna hastar jag över för de hänger så tätt så tätt, och snyggt blandat med skit om jag får skriva så. Vill man fynda här, och det kan man göra så måste man lägga tid. Jeans är skitbilligt, till alla även barn. Här brukar ett par tröjor för 99-129 kr slinka ner, sen går jag till underkläder och strumpor. Kanonbilligt. Sen hästavdelningen och husgeråd och efter det frossar jag i kassatorget. Ungefär så... Men idag med no planering och sambon utanför så tänkte jag hoppa över kläderna och gå direkt på hästavdelningen och heminredning. Behöver såna där ihopfällbara stolar som bara blir en liten påse, för vi ska till Falsterbo nästa vecka och tälta. Men det fanns inte. Det fanns för barn, mini stolar med en form av giraff men jag fick inte i rumpan i dem vilket var synd då de endast kostade 17 kr:)
Nej varken hackat eller malet blev det. MEN en bra sak, jag köpte kartong blad till pärmar som jag ska skapa fotoalbum av. Och "plasthörn" som man först sätter kortet i och sen sätter upp på fotopappret. Jag har en hel kartong med hela mitt liv och hela barnens liv i som jag varje semester planerar att göra iordning men äldsta barnet är 19 år så fast jag haft tid på mig så har det inte blivit. MEN nu har jag grejerna...kanske kan jag fixa det nu när förutsättningarna finns.
250 hörn för 7.95 och 25 fotopapper för endast 19.95. Jag köpte 1000 hörn och 100 papper. Ska nog räcka.Känner mig bra nu när jag kommit så här långt med mitt fotoalbum. Sen köpte jag presentpapper och diskdukar, allt för en spottstyver. Inalles 500 kr men då köpte sonen ett playstation spel för 180 kr som han skulle betala själv. Men jag betalade sen nu när vi kom hem 100 kr, ville visa att jag gillade hans tanke att betala själv, han hämtade sparpengarna direkt vi kom hem, och då sa sambon att han ville betala 100 kr så han fick det ändå:)
Men alla ni som tänkt att till Ullared åka vill jag ge följande tips: planera vad ni vill köpa, gör en lista och gå efter den. Och de har nästan allt, till bilen, hemmet , hästen och hunden och kläder. Ni kan spara mycket pengar under kommande år genom att handla där. Strumpor en tia, mössor och vantar 15 kr med mera med mera.Mycket kan fyndas. Men som sagt, gör inte som jag och gå planlöst utan börja längst in och jobba er utåt....

Inga kommentarer: