torsdag 20 november 2008

Läsvärt

Hej hopp i kylan. Berättade igår att jag lånat böcker. Började läsa en av dem igår-och kunde inte sluta utan läste ut den och låg vaken till klockan 01.00.Till saken hör att jag somnar som en klubbad klockan 22.00 i vanliga fall.. Så boken var BRA.
"Gud räknar kvinnors tårar" heter den och är en självbiografi av Pia Degermark. Om ni inte vet vem det är, ni som är yngre är detta helt förståeligt.
Pia är född enormt öfvre klass... firat alla barndomens påskar i fjällen med sociteten däribland vår kung. Kort sagt född med silversked i mun. 17 år gammal fick hon utan några som helst egna meriter, endast sitt fantastiska utseende huvudrollen i Bo Widerbergs film "Elvira Madigan" Gjorde en sån fantastisk tolkning och fick ta emot filmpriset i Cannes... Sen har det gått väldigt mycket upp och väldigt mycket ner. När jag lånade boken var min mentala del inne på att selektera innehållet. Har aldrig varit förtjust i henne, har läst med skepsis vad som skrivits om henne genom åren. Men ville ändå läsa. Och det var så oerhört fängslande. Allt är hennes egen tolkning av vad som hänt och vad människor har gjort, och även med det i bagaget så är boken bra. Väldigt bra. Historian är väldigt bra. Anledningen till det är att det upplevs så enkelt, rakt och icke kryddat. Så om ni gillar biografier, läs denna....
Tycker inte om när det görs film på böcker i vanliga fall, men av detta skulle jag gärna se en filmatisering....Det är verkligen en bra historia att göra något av. Allt verkar gå bra/bättre för henne idag och det kan jag bara tycka är fantastiskt....

Inga kommentarer: