söndag 9 november 2008

Ny vecka

Ny vecka och nya möjligheter igen. Jag hoppas som vanligt på händelser på börsen. Får se hur marknaden tänker denna veckan. Spännande är det iaf. Är sugen på Carnegie som står relativt lågt och som det ev blir en nyemmisson i. Bör gå upp på sikt.
Idag har jag varit på hockeymatch utomhus. Vi hade nästan vårvärme hemma så jag klädde mig för tunt, men där matchen utspelade sig blåste det snålt vill jag lova..ett återkommande problem att jag alltid klär mig för tunt. Blev bjuden på middag med anledning av fars dag, mycket trevligt. Att få komma nerkyld med hela familjen och sätta sig till dukat bord. Älgstek med potatis och ljuvlig sås.
Jag har bokat boken, den omtalade av Per Håkan Börjesson, den om hur vi alla kan bli miljonärer. Bokade den för länge sedan men får den tidigast den 19e, vår bibliotikarie börjar bli senil. Han säger varje gång att jag får den om 2 dagar men den kommer aldrig. Det är samma bibliotikarie som tycker att det är så roligt att jag tror att jag ska bli miljonär. Och att detta är min övertygelse drar han slutsatsen av alla böcker i ämnet jag lånar. Vanliga människor kan väl också läsa denna typen av böcker? Dessutom så skulle jag ju kunna vara miljonär redan , vad vet han. Man ska inte döma hunden på håren...
Han är från Iran och inne på lokalkontoret spelar han böne musik, som verkligen låter illa. Men han sänker inte när det kommer folk utan man får försöka överrösta klagosången....
Han kan inte heller deras datasystem....Övriga biblioteksverige stängde i två dagar när de bytte system och vårt var stängt i tre veckor. Och bokade böcker sen före bytet har fortfarande inte kommit. Han tror att jag fortfarande väntar på Rich dad-poor dad fast jag själv gav upp hoppet någon gång i mars.... Och varje gång jag lånar en bok så säger han
-du har beställt bok, den kommer snart och så säger han ett datum en vecka fram. Och ser helt oskyldig ut. Nästa gång jag kommer - samma sak.
Men han är så speciell och rolig så jag blir inte arg, tycker det är kul med lite ovanliga personligheter. Men lite sur blir jag på Börjessons bok för övriga ekonomi sverige har alla läst boken redan. Så det känns som om det inte blir samma sak att läsa den nu...Men jag slipper köpa den så vem är jag att gnälla över att jag får vänta. Bibliotek är en bra service. Och att det finns ett på vår lilla ort är fantastiskt. Lite knepiga öppettider dock:
Måndagar 13-15
tisdagar stängt
onsdagar 10-18 lunchstängt 14-15
torsdagar se ovan och fredagar stängt
Ett öppethållande kanske inte gjort för de mest yrkesverksamma personer, men ändå. Och vem äter lunch 14-15? 12-13 eller max 13-14 kan man tänka sig. Jag lär mig aldrig och det är mer stängt är öppet när jag kommer dit. Denna veckan har jag bommat 4 ggr....Men vi har en biblioteksfunktion:) Och en glad liten bibliotekiarie som är övertygad om att min miljonärsvision är det dummaste han hört(fast han aldrig fått det berättat för sig) Men jag kan säga att det radioprogram som han lyssnar på med inlevelse är det dummaste jag har hört, ha!

Inga kommentarer: