måndag 3 november 2008

Fortfarande tveksamt

Imorse på sexnyheterna var en av rubrikerna "Ödesdag för Carnegie", deras framtid skulle formas och deras förehavanden skulle granskas. Kort sagt - de hängde ganska löst till på Carnegie! Men sjönk aktien? Icke sa nicke. Alltför stora krafter är ägare och kan påverka, det finns en stark tro för bolaget och för många har stora pengar att förlora. Tveksamt.
Börsen har iaf gått upp ganska bra, mitt innehav med drygt 2% och det är ju bra. Har snart varit ekonomiskt aktiv i ett år och bloggat lika länge. Jag har förändrats en del tycker jag själv, för att från början mest ha skrivit om spartips och budget till att mest skriva och intressera mig för aktier. Och detta har fallit sig naturligt, ingen plan. Att spara sitter i ryggmärgen, att inte slösa likaså. Jag budgeterade alla inköp första sex månaderna. Och blev väldigt besviken och ledsen när det inte gick ihop. Sen slutade jag med det. Så nu sparar jag en summa som jag anser att jag kan avvara varje månad och lever på resten. Och jag blir aldrig ledsen för det ordnar sig i och med att jag sparar först- ibland måste jag låna av mig själv och det är okey eftersom jag betalar tillbaka. Jag är en riktigt gniden utlånare... Ungefär som "Enkla firman" :)
Sparar till buffert gör jag inte heller som det har varit utan jag investerar allt. Jag resonerar som så här: Jag har en rejäl summa på mitt sparkonto så nu när börsen står lågt får sparandet stå tillbaka och jag investerar allt. Tror att det ger mest avkastning- just nu. När börsen står högre och jag känner mig nöjd med mitt innehav kommer jag att vända och spara allt. Detta är min strategi. Jag bygger på ett flertal aktieslag. Och detta känns bra nu. Jag ligger mycket back på mina aktier så jag tar en stor risk men jag tror at detta kommer att löna sig i längden. Jag köper regelbundet, varje lön. Istället för att köpa fonder varje lön så köper jag aktier, vilket är ungefär samma sak men jag gör val och tar beslut själv. Och får därmed kontroll över inköpen. Detta känns bra då jag vet att jag har exakt 69 kr i courtage och inte får andra utgifter. Jag har slutat spara i pensionsförsäkringen, då den bara sjönk, ordnar min pensionsförsäkring i form av aktier själv. Jag har slutat spara i min Östeuropa fond då den bara sjönk. Men jag ska skicka in en hundralapp där ibland ändå har jag tänkt. Det finns de som tror på Östeuropa under nästa år. Så jag har gjort vissa förändringar under året och jag har format mitt ekonomiska sätt och klimat själv. Detta gör att jag orkar fortsätta och fortfarande tycker att det är roligt. Jag tyckte att det var vansinnigt tråkigt att fylla i alla inköp i excelarket på slutet. Men nyttigt att göra det under en period. Däremot sparar jag alla kvitton från månad till månad. Om jag skulle tycka att pengarna obegripligt försvunnit ska jag kunna titta, men det har jag inte behövt än. Jag känner mig mer fri på detta sättet. Mer som en vanlig människa. Och inte ett kontrollfreak. Inte för att jag påstår att budget människor är kontrollfreak utan att var och en gör som känns bäst. Jag tror att var och en måste hitta sitt eget sätt att nå ekonomisk framgång. Vad som funkar och känns bäst. Vissa , jag har varit där själv nästan hela livet, kanske inte KAN spara mer än 200 hundra per månad därför att amorteringarna är så dyra. Och då är det fine, just under den perioden. Att amortera är ett sparande så gott som något. Var sak har sin tid. Alla sätt är bra utan de dåliga. Bara man inte ger upp. De finns en mängd ekonomiska händelser som jag aldrig skriver om och det är av den enkla anledningen att jag inte förstår och inte tycker att det är roligt. Det finns en mängd saker jag behöver lära mig men som jag kanske aldrig kommer att lära mig. Men so what. Varför kröka rygg under bördor? Jag gör det jag tycker är roligt och lär mig under tiden det jag behöver. Och som det är nu finns ingen logik men det finns ett beteende mönster och sånt är jag bättre på att förstå. Och jag försöker inte att kunna något som jag inte kan.....Så avslutningsvis några ord på vägen till alla nysparare så väl som andra
Råg i ryggen till alla som vill förändra sin ekonomi, alla kan lyckas men alla har olika förutsättningar. Ju fortare man inser det och slutar jämföra sig med de som har det bättre ju snabbar kommer man att lyckas. Fokus på rätt saker. Titta rakt fram, alltid, och inte bakom axeln. Det är resan till målet som är det roliga....

Inga kommentarer: