fredag 1 augusti 2008

Trevligt

Igår hade vi en trevlig dag med mycket samvaro av vänner. Först var de som tagit hand om hästarna åt oss här och fikade. Vi har så mycket att prata om och gemensamma bekanta även om vi själva är ganska nybekanta, så det är jättekul. Jag gjorde kladdkaka och hade vaniljglass till, billigt och enkelt och även gott. På kvällen var vi sen bjudna på en sommarfest, hos en släkting. Grillning och en massa goda grönsaker och potatis.Mysigt. Det är detta som är så viktigt med sommaren, att få göra alla dessa saker som vi inte kan under långa och kalla årstiden. Vilken känsla att kunna ha fint väder, njuta och att kunna pyssla med lite av varje, inte behöva sitta still och sola i panik för att solen när som helst kan försvinna. Jag planterade blommor i en gammal hästvagn här till studenten, det har länge sett klent ut men nu har de tagit sig och det är väldigt fint.
Jag har en fundering på att göra en röjning uppe på rännet i ladan. Där finns allt mellan himmel och jord. Även mina överblivna saker åkte upp där när jag flyttade in. Vi hade en ambition om att sälja av de större sakerna, bla 2 skinn grupper, och spara pengarna till Englandsresan. Detta blev inte av. Men nu känner jag mig utvilad och redo att ta mig an uppgiften. Och problemet med att sälja saker vid dåligt väder är att vi har trångt inne och inte kan ta in sakerna. Och upp i ladan känns inte bra att ta upp främlingar. Men vi har ett utrymme i ladan på marknivå där vi har höet under vintern. Där skulle man kunna sopa ur och fräscha till och ställa ner det som sätts på annons. Då är det smidigt att visa också om allt är på samma ställe. Det känns skönt att rensa ur. Så jag tänkte putsa upp skinngrupperna och fota dem och ut på annonser.
Och soffgrupperna kan bli fördärvade om de står därunder en vinter till, det finns råttor, så det är bättre att sälja dem, och skönt att få in eventuella extra pengar. För att täcka upp lite av utgifterna det sista.... Sambon har byggt veranda och lagt nytt tak, jag äger inte huset och är inte inblandad i de kostnaderna, vi har haft studentmottagning och en semester. Så det har gått pengar här sista månaderna. Då kan det vara skönt att få in lite pengar. Vet dock inte om det går att sälja, tänker att det är bättre att sätta ett lågt pris och få det sålt. När jag bodde i Sthlm stog jag några ggr på loppis, detta var väldigt effektfullt. Saker gick att sälja. Här där jag bor nu har jag provat 3 ggr men det funkar inte. De köper inget...Så därför är det inget alternativ, tyvärr för vi har mycket som vi behöver bli av med.

Inga kommentarer: