torsdag 9 oktober 2008

Kaupthing-Edge slutet på en isländsk saga?

Jag satte in hälften av pengarna för min lägenhet på Kaupthing. Var livrädd för att göra överföringarna via nätet vilket var det enda möjliga. Var livrädd att islänningarna skulle snilla mina pengar. Misstänkte att bankgarantin inte skulle gälla trots att det stod så i det finstilta. Kort sagt jag var skeptisk. Men föll på min girighet efter hög ränta. De har sakta ökat räntan fram till 5.50 med fria uttag, bra service. Sen i våras skakade det lite på den insländska finansmarknaden och jag tänkte att det kanske var bäst att ta ut pengarna men lät bli. De ggr jag behövt ta ut, 2, har jag fått pengarna dagen efter, mycket bra. Så förra veckan kom orosmolnen seglande in ifrån Island. Det gick att läsa i Dn att Kaupthing löpte 56 % risk att gå i konkurs inom fem år. Jag tänkte ta ut, men lät bli. Sen under veckan blev det sämre och sämre. Jag plockade ut 10000, för att kolla att de fortfarande släppte ifrån sig pengarna, och det gjorde de. Dagen efter satt de på kontot. Men så iförrgår vågade jag inte längre. Jag vet att kontoto omfattas av bankgarantin men ändå, det kan ta lite tid. Plockade ut dem och de satt på kontot dagen efter. Det kändes inte bra dock, hur ska banken kunna klara sig, få en en chans ,om alla höga ränte snikare som jag själv, plockar ut alla pengar? Läste så igår att svenska riksbanken ställde upp och lånade ut gigantiska summor till Kaupthing och tänkte att då stoppar jag tillbaka pengarna. Har inte hittat ett lika bra alternativ som Kaupthing-EDGE. Tänkte fundera på den här tillbakasättningen. Läser då i DN idag att Kaupthing Edge stänger verksamheten i Sverige och betalar ut alla insatta pengar plus ränta. Går sen in på min mail direkt, detta var i morse och där låg ett mail från Kaupthing. Där samma information om återbetalning står och att det kommer ske snarast möjligt. Vilken service!!!! Jag är så himla glad över sättet som det här har skötts på, vill betona detta. Och om de startar upp igen kommer jag att fortsätta spara där. Heder åt Kaupthing!!! Ibland riktar man inte misstänksamheten åt rätt håll....

Inga kommentarer: