tisdag 21 oktober 2008

Varje svensk kan bli miljonär

Det har kommit en ny bok , skriven av Per Håkan Börjesson, som handlar om att vi alla kan bli miljonärer och hur få svenskar det är som faktiskt sparar ihop en förmögenhet. Om detta kan ni läsa här . Vi är för många som är uppväxta med välfärden som huvudkudde och därför sparar vi mindre än exempelvis amerikanarna. Det ligger nog en hel del i detta med tanke på hur mycket vi konsumerar. Men vi har inte samma välfärd längre det är det som är problemet. Och vi är ganska dåliga på att spara ihop till det vi vill ha, generellt sätt. Boken har tydligen sålt slut på Adlibris men jag tänkte beställa den på biblan, man behöver inte äga alla böcker man läser...

Jag har iaf fallit till föga för min vulgära köplust för aktier. Skrev häromdagen att ränteintäkten från Kaupthing edge skulle in på sin rätta plats, sparkontot. Det var helt fel:) Jag är inte överens med min strategi där. Strategier är till för att följas. Men det finns undantag. Just nu tror jag att jag får mer utdelning på pengarna genom att köpa aktier. Spara kontanter kan jag göra när kurserna står högre. Så jag har lagt en köporder på 100 Boliden idag. Den står lågt nu. Fick ett tips av abc123 häromdagen att vara försiktig med Boliden. Är tacksam för tipset eller rådet men är inte riktigt överens. Tror att det är bra att investera i råvaror. De kommer med rapport den 28e så vi får se... Får stöttning i mitt tänk just i ovanstående bok där det står att de flesta som blivit miljonärer investerat just i aktier. Och även om det ser mörkt ut nu så kommer ljuset. Annars får de ju stänga ihop all börsverksamhet. En akties börsvärde motsvarar ju inte på långa vägar aktiens verkliga värde, i de allra flesta fall just nu. Dessutom kommer snart information om nästa års utdelningar vilket ger lite lök på laxen....

Inga kommentarer: