onsdag 22 oktober 2008

RNB

Vilket sorgebarn denna aktie är. De kom med en sämre rapport än vad som åtminstone jag hade väntat. Uppstramningar har skett och nedskrivningar av lager... Får se om det kan vända, aktien står nu i ynka 4.28 kronor. Hoppas verkligen att de kan vända den dåliga utvecklingen och att det värsta har varit. Felsatsningar i Norge och Danmark har varit en stor del av problemet om jag uppfattat det hela rätt och där ska de nu skära ner. Man ska komma ihåg att i Rnb ingår lysande och till synes friska bolag som Polarn&Pyret och JC. Vid besök i de affärerna verkar det som om det går lysande. Men kanske finns där mer att titta över. Men jag trodde som sagt inte att det skulle vara så illa...
Min köporder på Boliden gick igenom, på 21 kronor. Kul! Det är lika kul att köpa småposter. Och jag tänkte så här idag på väg hem från jobbet. Som vanligt dividerar mitt köpsamvete med mitt icke köpsamvete. Vet ej än vilket som är det dåliga samvetet, det kan bara framtiden avgöra. Men jag betalade för dessa 2169 kr inkl courtage. För dessa pengar kan man om man råkar få dem i handen utan att de var intecknade kunna gå ut på stan och köpa sig en bra vinterjacka, eller en kavaj och ett par fina byxor. Gå till frissan och slinga sig och dessutom göra en ansiktsrengöring. Man kan åka till Åbo. Gå ut på stan och ha en helkväll. Det finns kort sagt massor med saker som snabbt slukar 2169 kronor. Och som många faktiskt spenderar sina pengar på. Dessa pengar är ointecknade ränte pengar. Många slösar såna pengar snabbt som ögat. Så jag gör en klok investering med dessa pengar, i mina mått mätt. Jag har dock märkt att köpandet / säljandet avtagit bland mina bloggvänner...eller så skriver ni iaf inget om några affärer. Vad beror det på? Är det ingen som vågar köpa??? Att inte köpa när de står lågt utan handla när det går upp strider ju mot många goda råd... Jag undrar bara. Var och en är sin egen lyckas smed och vi vet inte förrän efteråt hur vi skulle ha gjort. Jag är bara förvånad över att läsa så lite om gjorda affärer....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smart att investera pengarna innan dem blir borta i det stora säcken som heter vardagsliv. Saker har vi nog av. Exakt hur många, har jag börjat förstå när jag började röja på vinden. Flera kartonger är inte öppnade sedan vi flyttade in för nio år sedan.... Det värsta är att vi inte har saknat något! Men nu åker mycket i väg till loppmarknader och andra mer förnuftiga ställen. Så fortsätt att investera pengarna i något som kanske kan ge upplevelser i stället för mer saker. Upplevelser vi kan tänka på den dagen vi sitter på hemmet och rullar tummarna (eller bloggar tills vi blir helt fyrkantiga i våra trötta ögon). :)

Ekonomisk fighter sa...

Ha, ha, ja jag hoppas att vi gör det!! Ja, om man inte ska investera i aktier nu när kurserna är så låga så när ska man då göra det? Bra att du rensar, det är bra för balans i själen säger vissa...