tisdag 14 oktober 2008

Återbesök

Det var inte bara jag som fick gå på återbesök, även en av mina hästar fick åka iväg till djursjukhuset på undersökning. Han var ju halt på alla fyra vid en kontroll för 3 veckor sedan. Han ordinerades vila och medecin. Vilan innebar, 2 dagar stillhet i box- han levde rövare och höll på att sparka ut sig själv, sedan en vecka i en hage på 10x10 m, vi byggde en liten hage i den större så han skulle ha sällskap av vår andra häst-han hoppade över gång på gång!!! Eftersom hästen nu hade mer aktivitet än innan behandlingen så fick han istället gå i den vanliga hagen och då var han nöjd. I 2 veckor. ...Förra söndagen hörde jag plötsligt att det lät som ett indiananfall utanför köksfönstret- tittar ut för att se den på alla ben halte- hoppar studs in i den lilla hagen och ut igen, vände och gjorde samma sak tillbaka. Sen galopperade han i full fart genom hela hagen och stannade och försökte reta upp den friska hästen. Hon var inte ett dugg intresserad av att busa, hon är ju frisk och livet e normalt, dvs hon rids och får jobba ändå. Men den halte var rastlös....Och full av bus. Så återbesöket. Jag var säker på att han var haltare än före vilan med tanke på hans vilda framfart men han var bara lite halt på vänsterbak. Ingen medicin men vila och mindre hage. Vår 10x10 funkar ju bara inte så vi fick låna grannarnas. Och där lever han nu jvl fram på dagen när det blir för tråkigt. Galloperar upp i en vild fart för att tvärnita där hagen tar slut....Voine voine.... Glad är han iallafall. En självrisk på 2600 och 10% rörlig del kostar det oss. Medicinen på drygt 600 får vi ersättning för. Ringde och kollade när?? Behöver den nu för det är skralt före lön om 11 dagar eller 10 vi får nog på fredagen. Men de hade såna långa handläggningstider... Hoppas nu att han är frisk sen för jag går med hjärtat i halsgropen hela min vakna tid. Kan han hoppa studs över lilla hagen är det bara en tidsfråga innan han kommer på att han faktiskt kan hoppa ut ur hagen...... Särskilt när den andra rids och han är ensam....
Nu ska jag spackla hål i en vägg. Sonen ska få nytt rum då sambons dotter flyttat hemifrån. Vi ska måla om och köpa nytt skrivbord. Nya rummet är större och har stora garderober så det blir roligt. Sambon är förövrigt knappt kotanktbar. Älgjakten började igår och han har tagit 2 dagars semester...Han förbereder matsäcken kvällen innan. Steker ägg och hamburgare, brer mackor.... Inte ofta har jag sett ett sådant engagemang i köket som dessa kvällar:) Tänkte följt med första dagen som igår men hade läkartid. Min vännina följde med sin man och satt på pass i ett torn med egen komradio, det var så spännande så hon somnade...... Men ett annat år kanske jag följer med. Just nu är stigande börskurser mer intressant än älgkött....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å,ja, jag hade inte sagt nej till älgköttet. Jag säger som Nalle Puh; Ja, tack, bägge delar.

Ekonomisk fighter sa...

grön: Men vet du, det är så bra så jag måste inte välja. Fäller de en älg så får jag ju genom min sambo hem lite iaf:)