måndag 15 december 2008

Csn

Höjer räntan nästa år. Blev irriterad när jag insåg att jag betalat 1479 kr i ränta under året. Onödiga pengar. Har som väl är inte så högt lån trots en färdig utbildning men funderar allvarligt på att öka betalningen och amortera bort det. I den takt som råder är jag klar om 13 år och har då betalat 1500 i expavgift och 13000 i ränta men dessa avgifter sjunker drastiskt om jag ökar på betalningen. Betalar nu drygt 1500 kr per kvartal. Kan vara skönt att få de pengarna frigjorde i en framtid. Har inga andra lån, sen ett år tillbaka. Har tidigare dragits med stora hus eller lägenhetslån. Att inte vara skuldsatt är en fantastisk frihet. Jag äger å andra sidan inte heller min bostad vilket inte ger någon trygghet. En balans råder för tillfället mellan dessa båda sidor men en sida kommer att väga över så småningom, förmodligen tryggheten av att äga. Men just nu känns det lyckligt, som första dagen på ett långt sommarlov, att inte vara skuldsatt till banken och att inte behöva bry sig om räntor....

Inga kommentarer: