söndag 10 augusti 2008

Grå regning söndag

Allt är grått och vått... Hade varit skönt med några soldagar men lite mysigt att vara hemma och pyssla oxå. Efter att ha stått ute i ösregn och sett fotboll var det skönt att komma in.
Gjorde en tomatsoppa med vitlöksbröd på painrichen som blev över vid kräftkalaset igår.
Sen i bara farten, eftersom ugnen ändå var varm gjorde jag en sockerkaka. Vanlig sockerkakssmet och så tog jag 6 droppar bittermandelsolja i. Så gott... det var ett tips jag fick av min bonusflicka som blivit bjuden på detta. Oljan hade jag ändå hemma sen i julas då jag skulle göra egen ostkaka..En på jobbet berättade att hon gjorde det och jag råkade visa lite intresse. Vips hade jag recept på ostkaka och hon lämnade alla sina telefonnr så att jag kunde nå henne när jag skulle göra dem. Och hon ville veta när det var dags osv... Jag förstod ingenting. Även om jag älskar ostkaka hade jag kanske inte tänkt ändå att göra själv, inte nu iaf, kanske när jag blir pensionär. Men när damen på jobbet engagerade sig så kände jag mig tvungen. 10 liter mjölk.... 1 lite grädde, svindyr ostlöpe som endast såldes i flaskor och som endast krävdes några droppar av, bland annat skulle man ha. Röra och röra, sära på vasslen..... Och så blev det bara 4 fjuttformar.
Jag hade trott jag skulle kunna börja sälja ostkaka:) eller iaf ge bort några rejäla formar till jul. Men så blev det inte och jag gör nog aldrig mer ostkaka. Men det lilla som blev var väldigt gott.
Men denna sockerkakan idag blev godare. Man skulle kunna ha en klick sylt och lite grädde till den. Volia-låtsas ostkaka...
Idag när det ändå regnar ska jag göra något som jag skjutit upp länge. Min receptpärm är för full och alla blad har lossnat och ligger huller om buller. Jag hittar inget i min förr så prydliga pärm. Varje gång jag ska ha nåt recept så tar jag det och slänger in resten. Men today is the day när allt ska bli ordning och reda igen. Man mår så bra efteråt, när man tagit tag i något jobbigt, rensat en garderob, deklarerat..... Så idag ska jag rensa i alla recept, många har jag aldrig gjort, har en förkärlek att köra på samma gamla saker hela tiden, vilket inte är så kul egentligen men så är det. Efter den rensningen tror jag att jag ska börja på en ny bok, har några sen bokrean som ännu inte har läst. Krypa upp i soffhörnet och njuta lite....

Inga kommentarer: