onsdag 27 augusti 2008

Månadssammanställning Augusti

Hej hopp i ösregnet! Då var det dags för den roliga sammanställningen som denna månad faktiskt är rolig. Fick lite bättre lön denna månad då semesterersättningen har betalats ut. Det gjorde att jag sammanlagt kan spara 3000 kr och jag har skänkt 200 kr till barnhemmet i Uganda
Sammanställningen ser ut som följer:

Aktier 110240
IPS 48969
buffert 5019
SPAR 160383
Depå 3731
----------------------
summa 328342


Detta innebär ca 8000 kr mer än förra månad.
Det som har hänt är att aktierna gått upp och månadens spar är 3000 kr.
Jag har sålt de ryska fonderna under månaden och gick plus/minus noll på dem.
Det ligger en köporder inne på 100 st Boliden för 36 kr. Jag har även en säljorder inne på Net Insight på 5.30. Ingen har gått igenom. Planen är att köpa Boliden för fondpengarna och att köpa Karobio, bland annat för Net insight pengarna. På torsdag kommer Net Insight med en kvartalsrapport och jag hoppas att den är positiv och att min säljorder går igenom då. Har höjt försäljningspriset till 6.75 fram till fredag. Det kan gå bra... Annars sänker jag igen så jag blir av med dem.
Väntar på ett erbjudande om att delta i nyemmisson på RNB och det kommer jag att acceptera. 400 nya aktier för 6kr st=2400. Ja det händer kanske lite fram tills nästa månad.
Tänker att jag ska ha ca 10 000 kr på mitt buffertkonto, ett mål under hösten, plus minus men som ett riktmärke och övrigt kommer jag att handla för. Har ingen ny fond på lut, och har för övrigt glömt avsluta min Rysslandsfond, men jag kommer att handla små poster med aktier så länge priserna är låga som de är nu.
Snart :) kommer ränteåterbäringen ( i januari)och jag förväntar mig ca 8000 på mitt sparkonto.
Så just nu ser saker bra ut. En rolig sak är att jag på det stora hela börjar få bättre ekonomi nu.
Det känns stabilare än före sommaren. Jag har slutat med excelark och detaljstyrning över mina pengar. Denna månaden har jag betalat mina räkningar, det var ganska mycket så jag behöver inte lägga undan till nästa månad. Jag har storhandlat idag, 1200 kr och har en gång till att handla , denna månaden och där räknar jag med 1000 kr till.Bensin-1000 kr. Och så har jag satt av 1945 kr som jag ska leva på. Det ska gå till allt annat. Det bör gå. Behöver nya skor och byxor och vi ska åka på utflykt med jobbet eventuellt där kommer det gå lite. I övrigt gör jag inte av med mycket. Anledningen till att jag sluta bokföra allting i minsta detalj är att dels har jag kommit in i bra rutiner, vet vart pengarna går och dels att jag tycker att det är lite tidskrävande,krångligt och lite tråkigt att redovisa allt. Nu har jag dessa pengar och kan göra vad jag vill med dem, sen är de slut. Punkt.

Inga kommentarer: