onsdag 6 augusti 2008

Recept

Häromdagen när vi skulle äta något som gick snabbt att göra och samtidigt var nyttigt improviserade jag denna Kyckling och Bulgursallad enligt Cajsa Warg konceptet.
Den blev kanon god och var enkel och billig att göra.
Den är även perfekt till matlåda till jobbet eller på utflykt. Detta recept räckte till gott och väl 4- 6 personer, och jag vill gärna delge er detta recept.
Kyckling och Bulgur sallad.
3dl Bulgur
en buljongtärning
2-3 kycklingfileer
8 soltorkade tomater i olja
10 svarta oliver
lite sallad, Ruccola eller liknande
10 körsbärstomater.
5 rädisor
några kantareller, vilket givetsvis är valfritt.

Koka Bulguren enligt anvisning på paketet. Lägg i en buljongtärning i vattnet för mer smak.
Skär kycklingen i små bitar, fräs i olja och krydda med grillkrydda.
Fräs kantarellerna med salt och svart peppar .
Låt allt svalna.
Hacka grönsakerna,oliver och soltorkade tomater och lägg i en stor skål. Låt lite av oljan kring de soltorkade tomaterna följa med ner i blandningen för god smak.
Lägg i Bulgur och kyckling och blanda ihop.
Ät och trivs!!!!
Körsbärstomater som är en lyx under vintern hittar man billigt nu, 29 kr kg endast på Willys,
(i Falsterbo kostade de samtidigt 89 kr kg på lyx Ica där, 60 kr skillnad på samma vara, hur e de möjligt??)
och det är så underbart gott och stor skillnad i smak på vanliga tomater.
Kantarellerna hittade jag i skogen men finns på burk för runt en tia i lågprisbutikerna.
Det är fördelen, en av dem vid denna årstid att grönsaker är så billigt så man kan frossa i dem.
På vintern köper jag nästan bara rotfrukter och tomat och gurka. Isbergssallad har jag slutat köpa, då jag tycker det är för dyrt i förhållande till smak och nytta. Ruccola och babyspenat köper jag billigt ibland annars hoppar jag över grönsallad.

Inga kommentarer: