onsdag 11 juni 2008

Jag sätter ner foten för Linda Rosing

Idag är dan före dan och all mat ska lagas....
Solen skiner och det har regnat i natt, det är härligt fräscht ute. Jag känner mig i fas men hade tänkt att kliva upp klockan sex i morse, som vanligt, fylld av energi och påbörja köksarbetet. Men jag snubblade på planeringen direkt. Vaknade 01.40 inatt. Samtidigt som en student smög in i huset. Jag låg sen vaken fram till 06.00 då samma student smög upp för att åka till nya sommarjobbet. Det är ett hårt liv att vara student, man vill inte missa något men ska också göra allt...
Jag låg och vände och vred och funderade. Så jag vaknade inte förrän halvåtta. En kopp kaffe i solen på min nya veranda, lite bloggande sen sätter jag fart. Tar ett tag att komma igång.
Häromdagen berättade min studentdotter att Linda Rosing startat en blogg och frågade mig hur hon försörjde sig nu för tiden. Sist jag hörde nåt hade hon gått en privatutbildning till flygvärdinna och det var hennes drömyrke och hon hoppades få anställning. Det är det enda jag vet... Dottern satt och läste hennes blogg. Nyfiken som jag är så igår när jag för ovanlighetens skull var själv hemma tog jag paus och loggade in på Rosings blogg.
Min bild av Rosing innan var väl en snygg tjej som opererade sönder sitt fina ansikte, hade gungfly under fötterna och som jag tyckte ganska synd om. Hon har ju verkligen gjort allt för få uppmärksamhet om hon nu ändå inte fått det med automatik. Hon fick häromåret jobb som Strippa eller vad det var i Saudiarabien, något suspekt jobb med anspelning på porr var det iaf och detta berättade hon för dåvarande pojkvännen Fadde på mobilen när hon stod på Arlanda och en hungrig kvällstidning, som för övrigt följde henne väldigt intensivt ett tag, plåtade och skrev om alltihop. Tragiskt. Hennes "Bar turne" landet runt var fylld av alkohol och bröst. Hon bantade ner sig för att provplåta för Payboy. Hon var med i Big Brother. Hon var front figur i ett nytt parti, har glömt namnet, i förra valet. Ett feministparti tror jag och de verkliga deltagarna skickade Linda som talesman till Tv 4 morgonsoffa och hon satt där propert klädd och svarade på frågor om nya partiets partiprogram vilket var NADA. Hon kunde inte uttala sig i frågan, det var inte klart med mera. Hela den intervjun var så pinsam. Pinsam å Lindas vägnar, hon måste känt sig så dum av att sitta där och inte ha ett smack att säga...
Jag kände återigen att hon bara blir utnyttjad och exploaterad av andra människor som har något att tjäna. Det kanske inte är så, men oroväckande ofta är det den bilden som förmedlas.
Så då hade hon börjat blogga. Det är ju vanligt och jag fick en hastig förnimmelse att eftersom hon nu ville försörja sig med ett vanligt jobb-flygvärdinna- och leva ett vanligt jobb så kanske hon skriver en vanlig blogg. För sin egen skull. Utan inblandning av andra.
Jag läste en 10 sidor ungefär.
Det är varvad läsning med bilder på barnen, barnens morgonmackor från dag till dag. Bilder på vad Linda äter själv till lunch och en nogsam information VAR hon äter lunchen,hur mycket hon tränar. Hon berättar om en handfull vänner, med namn och bild. Och av någon anledning förmedlas känslan att alla dessa vänner som hon "älskar" inte varit i hennes liv mer än högst 5 veckor.
Bilder på kläder hon handlat, nogsam information VAR hon handlat. Hon skriver på ett ungefär " Jag väntar på en taxi jag har betsällt (topcab). "
Det måste ju vara oerhört stimulerande för läsaren att veta att det är just Topcab hon åker med. En kommersialiserad blogg utan dess like. Med en smart chef bakom också. Allt verkar oerhört planerat. Summa summarum förmedlar hon ingenting av värde enligt mig, hon skriver totalt ointressanta inlägg många gånger per dag. Det känns som att det är så uppstyrt vad hon ska skriva och få med att något som ska verka personligt och utlämnande endast blir platt.....
Detta får hon givetvis göra, vi skriver vad vi vill och av vilka orsaker som passar oss. Det som förvånar mig och som är det tragiska i kråksången är att hon har skrivit sen i mars och hon ligger 7a på bloggtoppen och 5a på bloggportalen(tror det var den ordningen).
Och att det inte är smygreklam utan helt öppen direkt reklam.
Men allt ovanstående är inget ovanligt och jag kan inte påverka.
Nu till det MEST tragiska. Och det är att hon skriver hur mycket hon tränar, hon skriver hur mycket hon äter(med bild på varje måltid och text typ" se så mycket jag ätit").
Sen sätter hon in närbilder där man ser 2 JÄTTE lökar på en förövrigt helt anorektiskt smal kropp. Det ser helt sjukt ut. Och vad sänder hon för budskap.
Jo att man kan äta jättemycket om man tränar jättemycket och ändå ser man jättesmal ut. Vilket inte många lyckas med. Hon sänder budskapet att så smal ska man vara för att vara fin, inne med mera. En helt sjukt förvriden bild på kvinnokroppen!!! Detta gör mig rent av förbannad. HON gör vad hon vill med sin kropp, sina bröst och sitt ansikte. Men att detta visas upp för så många unga flickor som inte har filter för ögonen att filtrera bort det absurda i det hela gör mig bedrövad. Så min dotter får tottally Linda Rosing förbud. Hon får inte läsa eller titta på bilder så att hon känner sig otillräcklig. Tyvärr tror jag många läsare är unga och alla har kanske inte föräldrar som kan vara med och nyansera bilderna. Jag är förövrigt förvånad att hon får så många läsare då hon, enligt mig är en föredetting i hetluften utan något riktigt engagemang i något värt att uppmärksamma. Men det är sånt som många läsare vill ha, det är uppenbart. Jag önskar henne lycka till med något vettigt att göra och att hon verkligen kan förmedla något bra till flickor istället. Något som är äkta och förmedlat av endast henne själv...

Inga kommentarer: