måndag 9 juni 2008

Time out

Idag tar jag time out från alla måsten inför studenten... Jag kräks på min egen vånda och nervositet inför det hela. Har hållt på i 3 dagar, städat och skurat, varit irriterad. Men efter att ha bråkat med alla i min omgivning så har jag bestämt mig för att inte hetsa upp mig en gång till. Jag står för det jag gör och planerar och andra intresserade får gilla läget såvida de inte erbjuder sig att lösa saken själva. Det är dock endast jag själv som sätter ribban. Alla andra skulle vara nöjda med betydligt mindre. Varför är det så? Prestationsångest? Inför vem då?
Så sänder de fotbolls Em mitt upp i allt. Önskar de kunde sända ridsport så jag fick se reaktionerna när jag låg i soffan och kollade och käkade popcorn. Bara lät allt vara... Undrar hur lång tid det skulle ta innan studenterna själva skulle bry sig. Skulle vara kul att se minen på torsdag kväll, huset skulle se ut som ett bombat skithus, inget handlat, inget pysslat och ingen mat lagad. Undrar om de skulle märka??? De är helt uppfyllda med åtaganden med klassen. Helt plötsligt är klassen den bästa, kamraterna underbara. Det dyker upp namn som jag inte hört talas om på 3 år, helt plötsligt fyller "främlingen" år och ska firas mellan 15-23 söndag eftermiddag.
Fast denna helgen varit vikt för att hjälpa till.... Det är kanske så att ta studenten, kanske är man så självupptagen när man är 19 år. Vet inte, jag kommer inte ihåg. Jag har åldrats ett decennium sen sist jag skrev....
Min sambo har även han slitit, måste jag tillstå, byggt en jättefin altan i skållande värme och igår byggde han en ställning för tält ifall det regnar. Vi får det fint.
Och aldrig gnäller han, han bara ler och är så snäll mot mig. Jag har ingen rätt att gnälla för att han kollar när Tjeckien spelar fotboll, även om jag inte fattar värdet....
Men jag stressar och pressar mig själv och även mina nära till viss del.
Så idag struntar jag i hela saken. Jag åker inte hem efter jobbet. Har ringt en kompis och vi ska gå och fika. Jag ska dricka en mega size latte och ta världens goaste macka. Jag skiter i alla kalorier, skiter i vilket . Jag kan stå där med alla "volanger" på studenten.
Och börsen går åt pipan och de varnar för lågkonjunktur , och 40 % av läsarna går back redan nu ,
och man ska börja spara och snåla el pronto, och ångesten för jättestudentbudgeten tar ny fart.

Så nu har jag gnällt färdigt. Jag hoppas alla ni mår bättre, kan avnjuta det fina vädret, att era aktier går bättre än mina, att ni har en mindre släkt eller bättre konstellation av släkt än jag.
Och att ni tar catering och färdig tårta , och att ni alla har studentsöner. Jag tror att det blir billigare och enklare ändå.....

Inga kommentarer: