lördag 21 juni 2008

Midsommardagen..

Ja så passerade den midsomaraftonen förbi nästan obemärkt. Det regnade, haglade och var strålande solsken om vart annat. Vår champagne frukost blev av iaf. Vi åkte 4-hjuling upp till en skogsvaktarstuga 5 min härifrån. Då sken solen. Vi låg på en filt och drack champagne och mumsade svenska jordgubbar och njöt av solen. Det var bästa stunden på hela dagen.
Efter 2 timmar tvingade jag ner mitt mot solen, uppvikta ansikte. Vi skulle åka hem. På de 5 minuterna hann solen försvinna, himlen dra ihop sig och en rejält ilsken hagelskur komma. Haglet studsade likt stora kratrar mot våra bara ben och gjorde jätteont... Man glömmer så lätt, men det är väl just detta oförutsägbara som är svensk sommar...Resten av dagen passerade i ett lugn, och ömsom sol ömsom ösregn. På kvällen plockade jag fram en gammal dvd - Jane Austens "Stolthet och fördom", gammal engelsk 17-tals romantik som varar i flera timmar. Tyckte den passade sinnet så här på midsommar... Det tyckte inte sambon som hellre ville titta på fotboll...
Det blev en billig midsommar, endast maten har kostat. Men batterier laddas och det behövs. Idag ska vi sätta upp staket för att göra en ny beteshage till våra hästar. Sånt nyttogöra som måste göras men som är svårt att hinna med i vardagen.
Jag har nästan inga av mina barn under helgen, endast den äldsta men hon jobbar. Det är tråkigt, just helgerna vill jag gärna ha med mina barn. Det är en stor nackdel med att vara skild eller separerad.Men det är inget att göra åt. Båda mina äldsta barn har sökt och fått jobb inom äldrevården och det tycker jag är bra. De får en möjlighet att få insikt i den svenska äldrevården, komma äldre personer nära och att ta hand om dem. Sätta sig själv åt sidan och bara ta hand om.... det tror jag är nyttigt. Plus att de måste varva ner i tempo, båda är uppstressade och allt ska gå fort. Men det går inte på ett äldreboende, där tar det så lång tid det tar. Och så tjänar de egna pengar vilket är jättebra. Där vi bor finns det en dam som delat ut reklam i många år. Hon har ett "vanligt" jobb också, men varje helg delar hon ut reklam. Och alla pengar hon har tjänat har hon lagt undan på ett konto. De har inte kommit familjen till del. Och så när hon fick ihop tillräckligt köpte hon en sportbil, modell dyrare. Ganska häftigt. Om man nu har en speciell önskan om att få köpa något åt sig själv när man ändå har en familj och är bunden av gemensamma kostnader så är detta ett ganska bra sätt ändå. Vi pratade om detta igår vid lunchen. En bekants tonåring arbetar varannan söndagkväll 15-23 och får ut rent 2300 kr i månaden. Det skulle ge ca 25 000 om året. Det kan man göra mycket med. Spara tex. Eller åka på en resa med sina tjej eller killkompisar eller med sin fru. Man skulle kunna handla ganska bra med kläder varje månad utan att behöva ta från sin lön. Man skulle nästan kunna ha en häst. Ja det finns massor med saker som de pengarna skulle förgylla livet med. Och varannan söndagkväll är ju inte så ofta, man gör oftast inte så mycket ändå. Väl värt att tänka på.....

Inga kommentarer: