tisdag 24 juni 2008

Sommar

Förutom den årliga skolavslutningen med "I denna ljuva sommartid" och välkammade gossar och flickor i fina somriga klänningar, så finns inget mer tydligt sommartecken för mig än tisdagar med "Allsång på Skansen" och efterföljande "Morden i Midsummer". Och ikväll är det dags, nu börjar det!!!
Jag har annars tvivlat på årstiden då det är svinkallt och man behöver gå klädd i långbyxor och jacka i slutet på juni. Igårkväll blåste det så fruktansvärt så mitt sovrum var alldeles nedkylt. Måste vara något fel för den delen av huset är nybyggd och borde vara välisolerad. Den andra delen är från slutet av 1800-talet så de ytorna förstår jag om de svalnar av i stormen.
Kan vara balkongdörren i sovrummet som det är fel på, gardiner och täcken fladdrade i vinden iaf...
Men nu är det sommar hur som helst och jag tycker just att tisdagarna är lite mysiga. Det är ok med dåligt väder just då så man inte behöver få dåligt samvete. Egentligen gillar jag inte "Allsång", tycker att konceptet är lite larvigt med alla dessa människor som köar i regnjackor för att få vara med och så klämkäckt det ska vara med först Berghagen och sen Anders Lundin. Och alla sk kändisar som är inbjudna att sitta långt fram för att synas i rutan och för att ge själva programmet lite dignitet. Och att det kan vara så viktigt så Arja Saijonmaa gråter ut i rutan för att hon inte fått vara med. Fast hon ringt och förödmjukat sig och bett om att få vara med. Och Anders Lundin faller till föga och skäms över styrningen av programmet och specialinbjuder henne till första programmet. Sen så visar det sig att hon ändå var med -1991. ....
Just därför att det är ett sånt spektakel gillar jag det inte. Men jag har haft många mysiga stunder med mina barn framför programmet, tisdagsmys hela sommaren. De gillar nämligen programmet. Och jag gillar Morden i Midsummer.. fast det är lika skafsigt och overkligt, och att det knappast kan ske några mord där så av befolkat som det måste vara.... Men som sagt många stunder av lycka har jag haft till dessa program och jag hoppas på några till. En stor bunke popcorn till... Ett billigt kvalitativt nöje...

Inga kommentarer: