tisdag 17 juni 2008

Turbulens

Igår bad jag om lite aktivitet på börsen och redan idag verkar det som jag blev bönhörd. Här kan du läsa om en svängig börssommar. Mina aktier gick iaf upp något idag och Ericsson presenterade nya mobiltelefoner. Jag hoppas ofantligt mycket på dessa telefoner. Imorgon kommer en rapport från RNB, men vet inte om jag vågar hoppas något på den direkt. JC har haft det trögt och haft dåliga eller svårsålda kollektioner och haft en tidig rea. Jag har skrivit mycket och ofta om att jag sparar långsiktigt i mina aktier. Och det gör jag. Jag tror långsiktigt när jag köper. Dock faller rastlösheten in med jämna mellanrum och jag vill sälja högre och köpa tillbaka lägre. Har dock inte gjort detta. Ericsson stod nyligen en tia högre än idag, i samband med den omvända spliten, och då tänkte jag lägga en säljorder men hann inte. Hade inte tiden att tänka och besluta och handla, pga av studentens förvirring och planering. Så kan man inte ha det om man vill tjäna pengar. Så nu tänker jag ändra på detta. Och göra mindre affärer istället. Sälja och köpa tillbaka fler aktier. Det är endast Ericsson och Net insight som är kan bli aktuella eftersom det är de som ligger på lite plus. Ncc och Rnb ligger jag back på, Big time, och de rör jag inte då jag inte är beredd att ta förluster. Sån panik är det inte och jag tror aldrig att jag kommer sälja med förluster, det ska vara om jag definitivt inte tror på en återhämtning och samtidigt har en stor vinst att kvitta med. Inte aktuellt på ett tag iaf.
Ovanstående strategi väljer jag av 2 skäl: att tjäna pengar och att det ska hända något. Vill ha spänningen och känslan. Nu kanske det inte blir så ofta. Jag lägger en högre säljorder och en lägre köporder, efter att den gått igenom. Detta kommer fortfarande kräva aktivitet på börsen, men jag kommer ändå att vara med vid de få tillfällen det händer saker med just mina aktier. Jag ska även försöka handla lite andra värdepapper då jag börjat tröttna lite på att följa de jag har. Annars ska jag spara på. Men jag gör detta för att få pengar men även för att ha roligt, och då behöver jag denna aktivitet och kan inte bara spara långsiktigt. Jag har inte satt några specifika mål, då jag dels hade svårt att förutse hur mycket jag kan spara och att jag tycker det är svårt att sätta mål som innefattar aktieförtjänster. Kunde inte börsen så bra när jag började köpa. Kan inte mycket nu men iallafall har jag lärt mig att det kan antingen svänga snabbt, gå ner snabbt eller inte hända ett smack på länge, länge. Då är det svårt att ha tydliga förtjänstmål.
Fasta mål kan man däremot ha på sparandet. Ska försöka sätta det men mina förutsättningar har varit oklara med nytt boende, flytt från ensam till sambo, lång pendling till jobb och studenten att finansiera. Ska sätta ett mål som sträcker sig till nyår snart. Har en vision hur det ska se ut men återkommer när det är klart. Hur tänker ni andra? Tänker ni i mina banor eller hur tänker ni?

2 kommentarer:

ordningsfrun sa...

Jag har både kort- och långsiktiga ekonomiska mål. Nåt jag har insett är att Livet alltid kommer emellan.. :)

Men jag tror ändå att mål är bra. Även om jag inte uppnår alla mål i tid så vet jag åt vilket håll jag strävar, och då kommer jag förhoppningsvis dit.. även om det skulle ta lite längre tid.

Ekonomisk fighter sa...

ordningsfrun: Tack! Du har rätt med att livet alltid kommer emellan, och ju fler familjemedlemmar ju mer liv kommer emellan :). Ensam går det att styra upp och planera men med flera nära relationer händer alltid något....Själv kan man avstå bil, bio, bättre mat och semestrar men man måste ta hänsyn i sina relationer. Och barnen är här och nu!!