måndag 19 maj 2008

Brunst och 7 lösa kor.

Idag var allt i upploppsstämning när jag kom hem från jobbet. Valacken var ensam i hagen och sprang så jag trodde att han skulle antingen bryta benen och gå hädan eller ta sats och hoppa över staketet. Sen kom stoet hem från en ridtur med dottern och när hon fick syn på mig, som hon vanligtvis tycker mycket om, slängde hon sig in i häcken och kröp förbi mig så långt ifrån hon kunde som om jag vore en monstermaskin...
När hon släpptes in i hagen igen och vi skulle ta in valacken stack de båda och galopperade som tokar... Svaret på denna totala förvandling var dels att hon tokbrunstar vilket gör henne totalt förvirrad och får henne att sätta igång ett upplopp mot oss människor och vägrar underkasta sig och hon får med valacken oxå. Förut brydde han sig inte men nu plötsligt har han vårkänslor, så kastrerad han ändå är. Han kan liksom inte åstadkomma så mycket mer än att spela med och skydda henne. Sen fick jag reda på att det sprungit 7 lösa kor förbi som varit på rymmen sen i fredags. De sprang förbi oss och ut på järnvägen och vidare ut i skogen...
Jag är inte säker men jag tror inte att de har sett kor nån gång, iaf inte med oss. Valacken kommer från Holland och där kanske han aldrig såg några, vet inte hur de har det med kobeståndet där...

Inga kommentarer: