måndag 5 maj 2008

Deklaration

Idag var sista dagen för deklarationsinlämning, det är stressande för många men oerhört skönt när man kan lämna in den. Lämnade in min förra veckan men fick till min glädje en aha upplevelse beträffande försäljning av bostadsrätten, idag. By the way berättade en bekant om sin försäljning.Det gällde kapitaltillskott. Först tänkte jag att personen i fråga gjort en dunder miss och tänkte att han hade helt fel men bestämde mig för att kolla upp det hela. Jag har trott att kapitaltillskott är endast om man skjuter till pengar till föreningen, typ om föreningen går dåligt eller man ska bygga balkonger och behöver skjuta till en engångssumma, och att det sen var avdragsgillt vid försäljningen. Det är det, MEN det är även amorteringar som föreningen gör på sina lån. Så den del av min betalda hyra till föreningen som gått till amorteringar är kapitaltillskott vilket ger ett avdrag till mig på drygt 66 000 och netto en skattebesparing på drygt 13000!!! Detta var fantastiska nyheter, kul när det går på det hållet. Har aldrig hänt förut och jag blir lite rädd, för jag har sen en tid varit inne i ett ekonomiskt stim och tänker på vad som kan hända, det är för bra. Visserligen har jag haft ett stim i flera år av ekonomisk otur... men det känns lite mer bekant....Detta kommer att ge en rejäl återbäring på skatten i december, är över 40 men har bara fått tillbaka en gång förut så det blir jätttekul.

Inga kommentarer: