tisdag 27 maj 2008

Munkpeppar och rumpsalva....

Billiga Kvinnotips:
Tips 1
För ett tag sedan när jag var och handlade med min sambo kom jag ihåg att jag behövde köpa en ansiktskräm. Jag har i många år tidigare sålt kosmetika för ett företag. Jag inhandlade allt jag behövde själv där oxå med viss rabatt.Ett smart drag hade varit att investera samma summa som jag totalt handlat för genom åren och köpt lite aktier i företaget istället häromåret när de börsintroducerades. Då hade jag gjort mig en rejäl vinst.
Hursomhelst är deras ansiktsprodukter mycket bra men kostar mellan 100 -300 kronor i inköp. Så för ett
tag sedan när jag blev (ännu) snålare och började köra superbudget så slutade jag handla där. Istället har jag köpt billiga krämer från lågbudget stormarknaderna och inte alltid har jag märkt någon skillnad.
Så sa jag det till min sambo iallafall, att jag måste leta upp en ansiktskäm i butiken.
-Barnsalva, sa han
-Que?
-Ja, jo , han tittade förläget ner i golvet, jag läste att i England kunde handlarna inte förstå att alla barnsalvor plötsligt tog slut i hyllorna, försäljningen av barnsalvor ökade drastiskt. Och efter en undersökning visade det sig att det var kvinnor som köpte dessa salvor som ansiktskräm och tyckte de var jättebra mot rynkor och torr hy.
Jag blev lika förvånad av innehållet i nyheten han levererade som att det var just han som berättade det. Han brukar inte vara så observant på just ansiktskrämer.
Hur som helst så började jag fundera lite på det där och kolla runt lite i hyllorna vad vi i Sverige har för barnrumpekrämer. Det har ju kommit en del nya. Jag fastnade för Idomin, det var liksom den enda jag kände igen och jag köpte den, ca 20 spänn. Och den är fantastiskt bra. Den är ju riktigt fet så man blir faktiskt len och mjuk som en barnrumpa i ansiktet. Och den är så dryg, det räcker med en liten dutt. Har man fet hy över panna och näsa behöver man ju inte ta just där utan på kinder och runt ögonen.
Nu har jag den bara på nätterna för jag vill inte lukta barnrumpa på jobbet, men jag är så nöjd!!! Den är bättre än värsta dyra nattkrämen. På dagarna kör jag med en billig dagkräm och kombinationen funkar bra.
Det där med hudvård är svindyrt , iallafall när man kommer upp över 30 och behöver sköta sin hy extra mycket. Så jag vill gärna tipsa om detta.
Är dock fortfarande förvånad att jag själv fick tipset av just sambon:)

Tips 2
Ett annat tips jag har är på hudrengöring. Förra sommaren när vi åkte färja köpte jag Cliniques Facial cleanser (tub) och en annan Clinique ansiktsrengöring på flaska. Tuben har jag haft mest och den är snart slut, räknar med att den räcker till juli och då har jag haft den 1 år!!! Den andra flaskan är inte halvtom. Jag betalade på Taxfree 150 kr st för dessa men de är så dryga och bra så det går åt så lite. Jag tar bort sminket med dem oxå(ej vattenfast mascara).
Så dessa 2 blir ju väldigt billiga i per gång användande om man slår ut det. Tidigare har jag köpt kanske nytt var tredje - fjärde månad för nästan samma pengar men inte fullt så bra. Ibland är det ju lönande med kvalitet och kan man då handla billigare nu i semestertider om man är ute och reser så är det ju toppen.
Tips 3
Tredje tipset handlar om PMS. Om det nu är någon mer än jag som har det.
Munkpeppar. Jag hittade detta på nätet när jag var förtvivlad övet att mitt sto betedde sig så gräsligt när hon brunstade. Hon blev psykiskt labil och blev helt omvänd. Hittade då att detta kunde hjälpa och beställde. Hon har nu ätit detta i 5 månader och är som en annan människa, skrev jag ,men jag menade en annan häst. Började då fundera på att om nu hästen mådde så bra av det kanske även mina Pms problem kunde avhjälpas.
Frågade då i en hälsokost affär och jo då, de sålde munkpeppar eller ett PMS medel de sålde innehöll Munkpeppar, detta var dock som allt annat i en hälsokost, svindyrt. Så jag tänkte att jag måste väl kunna äta samma som hästen, dock endast en bråkdel och det har jag gjort och det funkar superbra.
Humöret blir bättre, psyket bättre, ja kort sagt alla PMS besvär försvinner.
NU VILL JAG POÄNGTERA ATT DETTA ÄR MIN ERFARENHET, DET FINNS INGET DOKUMENTERAT som jag har hittat och man använder det på egen risk. Jag tar inget ansvar för något användande men det är ju ofta så med hälsokost preparat och örter, man provar på egen risk.
Jag har heller inte hittat någon dosangivelse men till stoet ger jag en matsked till varje kraftmål och själv tar jag 2-3 peppar korn per dag eller under de kritiska perioderna. På mig själv märkte jag skillnad från dag 1 men på stoet tog det 2-3 veckor innan det gav resultat. Priserna på Munkpeppar varierar men jag har hittat hit och här kostar 1 kg Munkpeppar 130 kronor. 1 kilo är ju väldigt mycket när man inte är häst, men kanske kan du dela med någon. Pris jag hittat tidigare är 350 kr per kilo, så det är ju billigt. De säljer även en massa olika kryddor billigt och andra örter så ett besök där kan jag varmt rekommendera även om du inte har PMS :)
Tips 4
Kroppskrubb. En billig variant på bodyscrub är att ta lite olivolja eller annan olja och blanda med lite farinsocker. Och sen smörja in kroppen med detta. Det är verkligen kanonbra och man blir slät och mjuk efteråt. Det går att göra en burk och ha i några veckor för det håller sig.
Detta tipset fick jag för övrigt av självaste Elisabeth Taylor. Ja, eller hon gav det ju inte till mig "in person" utan jag läste någonstans att hon använde detta.
Tips 5
Hårda fötter med vassa kanter som man gärna filar på om de ska bli fina och mjuka kan man istället klippa bort den döda huden på. Ja, ingen blodmassaker utan ta en fin liten sax och klipp försiktigt bort den döda huden, ta lite lite i taget. Små små remsor av död hud. Det känns ingenting eftersom huden är död. Känns det så tar du för mycket. Detta verkar absurt men jösses vilka fina och mjuka fötter man får. De håller sig fina mycket längre än om man filar dem. Som små babyfötter och det går ju bra ihop med rumpsalvan....

2 kommentarer:

Admin sa...

Ska man verkligen ha fet kräm under ögonen? Ger inte det påsar?

Ekonomisk fighter sa...

Finanskvinnan: Nej det har jag inte märkt, tvärtom så är ju huden oftast väldigt torr, tunn och känslig där så det blir mjukt och fint med en fet kräm. Ännu bättre nu om man varit ute i solen.