onsdag 14 maj 2008

Liten bil=ekonomisk handling

Igår var vi och storhandlade för första gången med vår nya bil. Jag körde. Det var en häftig känsla, inte att handla för det har jag gjort ju gjort förr men att köra den lilla bilen. En annan bra sak är att man kan inte handla så mycket eftersom det inte får plats mer än 2 rejäla kassar och lite till. Det är så roligt för grönsaksavdelningarna fylls ut mer och mer för varje vecka nu och billigare blir grönsakerna eftersom det är rätt säsong. Ett bra tips är att frysa ner lite. Dill,persilja och bladpersilja är perfekt att köpa ett stort knippe billigt och hacka ner och frysa in i exempelvis ett gammalt mjölkpaket. Även paprika i olika färger är tacksamt. Så när man står där sen fram i vinter och ska göra ett recept så har man hemma-slipper betala skjortan i affären. Jag har sparat mycket på detta genom åren. Ett litet micropaket med dill eller persilja kostar närmare en tia på vintern och på detta sätt får man en liter för en spottstyver. Igår köpte jag bladpersilja, 29 kr/kilot och knippet vägde kanske 300 g och gav en liter.
Så nu har jag lobbat färdigt för detta.
Maten har blivit dyrare och det märks ju förstås, det gäller att hitta alternativ. Jag har förut sagt att jag är usel på att handla ekologiskt, och det är jag men jag försöker att handla miljömedvetet iaf. Jag försöker nu att hitta mer och mer vegetariska alternativ och att smyga i mer grönsaker i maten, där den inte alltid syns och det går bra. Igår prov gjorde jag kikärtsbiffar som blev ganska goda och tänkte göra falafel med likadana i helgen. Tror att yngsta sonen kan köpa det, om jag säger att det är falafel men inte om jag säger kikärtsbiffar. Det tar emot mer och mer att handla vissa saker. Kött och fisk är svårast just nu. Vad får vi i oss egentligen? Flingor och andra fabrikstillverkade produkter har jag skrotat sen länge. Allt med tillsatser ratas så mycket det går och jag kan påverka. Men alternativen... är inte alltid lätta att hitta, nu på sommaren är det lättare med alla bär och frukter och grönsaker , men på vintern är det värre. När barnen flyttat hemifrån så ska jag arbeta hårt för att vi inte ska köpa kött alls utan endast äta det som sambon jagat, det är nyttigare. Älgarna äter endast grönt och får inte i sig en massa skit.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Kör inte och handla på Lidl med den lilla bilen! ;)

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Jag ska försöka låta bli....
Och OM jag gör det ska jag försöka att bli att låta som den där bitterbitchen...