torsdag 8 maj 2008

Sms lån

Efter en urstressig dag med jobb, storhandling och fotboll kom jag hem tjugo i åtta, då hade jag varit hemifrån 13 timmar, för att sno ihop en middag, plocka upp 4 kassar mat, och sätta på kaffe på tjugo minuter. Jag ville för allt i världen inte missa Lyxfällan. Inte ens de första 5 minuterna eftersom det är då all avgörande information lämnas. Jag hann...Fick lite hjälp av flickorna i familjen. Pasta med lax och räksås blev det och bonusdottern skalade räkor för första gången i sitt liv med skräckblandad förtjusning:)
De är stabila tonåringarna att luta sig tillbaks på när det krisar.
Tjejen i kvällens program hade åkt dit på sms lån och tog nya varje månad för att klara upp det värsta. Jättebra att de lyfte upp detta, förstår inte personligen hur sms lån kan vara tillåtna över huvud taget. Och ska de finnas så ska inte en statlig myndighet hjälpa till att driva in skulderna, 600 kronor i grundavgift tar kronorfogden, av folk som inga pengar har. Bara för att ta över ärendet och skicka en betalningsuppmaning. Genom mitt arbete förekommer det att jag emellanåt har kontakt med människor som hamnat där. Det är så oerhört tragiskt. De har ofta, sent omsider, fått ihop pengarna till själva grundskulden men ärendet har gått till Kfm och de är skyldiga mer pengar. Har inget emot Kfm men tycker att staten ska hjälpa folk och stötta, ta ett ansvar så att vi inte hamnar i lånekarusellen. Telefon lån är ett fördärv och ska inte möjliggöras, anser jag bestämt. Tjejen klarade sig och fick hjälp att räta upp sin situation. Hon var under 30, ensamstående med ett barn och fick ut 24 000 kronor i månaden, UT!!! Ganska bra jobbat tycker jag, vet dock inte vad hon jobbade med men hon hade en bruttolön på kanske 35 000 kronor och kunde/kan leva bra på det. Hoppas hon reder ut det även i framtiden. Kul att det är lite nya infallsvinklar i programmet.

Inga kommentarer: