måndag 12 maj 2008

studentnervositet

Studenten närmar sig och jag börjar bli nervös för hur allt ska gå. Vädret? Vi ska (min sambo ska) bygga en ställning och sätta presenningar över så vi kan sitta där. Det går ju bra om det inte ösregnar och är kallt. Inne kan vi inte vara för vi har det inte så stort, isåfall får de äta inne 10 åt gången och vi blir ca 50 personer, vad de andra 40 ska vara och göra då har jag ingen aning om.
Maten? Jag ska ju göra allt själv, som jag berättat om tidigare , en italiensk buffe. Tänk om det inte blir gott? Tårtorna. Ska jag baka själv för jag lägger inte så mycket pengar på köpta tårtor. Tänk om de blir fula? Och det värsta av allt: Sammansättningen på gästerna: Min mamma och syster med familj kommer. Min sambos familj kommer. Men så kommer min fd man, och hans nya. Och så kommer min föredettas familj, min fd svärfar, fd svågrar och svägerskor. Och exets nya ska träffa dem för första gången. Så kommer min sambos fd, hennes nya, hennes mamma och syskon och syskon barn. Det är som bäddat för en trevlig eftermiddag utan ångest, utan prestationskrav och enbart en stund för avkoppling och trevlig samvaro. NOT.
Eftersom båda våra barn tar studenten samma dag blir det så här. När hjärtklappningen är för stor funderar jag på att bryta mig loss, backa ur, lämna sambon åt hans öde med presseningar och tårtbak, och själv boka bord på stan för mina gäster. Det känns så lockande... Hela vintern har jag haft angenäma funderingar kring denna händelse, men nu.... Voine voine... Det finns mycket postivt med att börja om med en ny familj men det finns oxå baksidor. Men vi gör inte detta för våran skull utan för barnens. Då säger de att de max kommer vara hemma en timme, för sen ska de iväg på andra "roligheter". Kommer aldrig på fråga har jag sagt, de måste vara hemma minst 3 timmar tills de flesta har åkt. Och vara sociala, utnyttja sin utvecklade sociala kompetens som de fått under alla år i skolan, med alla arbeten och redovisningar inför grupp. Det var just sånt här den sociala kompetensen skulle användas till. Talade inte lärarna om det?? Själv har jag endast haft redovisning en gång, på riktigt så jag är inte tränad. Jag är mer tränad att hålla mig lite bakom, bland gratängformar och sånt.... Ja det får bli som det vill, det måste genomföras. Mycket olika känslor blir det för många människor, och vi får hoppas att alla kan agera på ett vuxet sätt, för en del: som omväxling. Jag själv ska göra mitt bästa.
Har ju målat utemöblerna vita och med nya dynorna blev det bra. Men jag har hittat en grupp på Blocket. En stor i teak med 6 ställbara höga stolar och så finns det 2 iläggsskivor till, så man kan sitta 14 personer som mest. Den är jättefin, har kostat 13000 och nu 6500 kr. Vi vill ha sådana men inte egentligen förrän vi får ett tak över altanen. De blir förstörda annars. Då kan vi ha såna under tak , eller i ett inbyggt uterum, och de vita ute på altanen. Och det uterummet blir inte förrän nästa år säger min sambo så vi kan ju köpa begagnade möbler då. Men det vore bra att ha gruppen till studenten. Vi måste ju låna ihop möbler ändå men iaf. Jag bjöd 45oo för gruppen, ett skambud jag vet, ägaren sa att jag fick den för 5500, jag bad att fundera och där är vi nu. Jag funderar. Detta är exakt en sån grupp jag vill ha, en rekorderlig. Skulle vara kul att få nåt ordentligt. Har vi den "inomhus" kan vi ha den resten av livet. Om jag förstår saken rätt kostar endast bordet på stan 6500 och nästan en tusenlapp per stol.
Jag funderar, och funderar och funderar...

Inga kommentarer: