torsdag 15 maj 2008

Lyxfällan

Gårdagens program var verkligen chockartat!!!! En 23 årig tjej som tjänade 13000 kr per månad och en 20 årig kille utan arbete. Det som var så chockerande var att hon lämnat ut sina koder till bankkorten, internet banken med mera till honom och de hade endast varit ihop i 6 månader. En till synes rar och vanlig tjej hur tusan kan man göra något så dumt?? Han hade dessutom prickar hos kronofogden och ett omfattande spelmissbruk. Hon själv hade mycket skräplån.... Så fruktansvärt tragiskt. Det enda bra i den förfärliga kråksången var att hon kontaktade programmet. En vettig åtgärd annars hade det kunnat sluta precis hur som helst och hon är bara 23 år.... Jag hoppas verkligen att hon håller sig till sin deal: seperera deras ekonomier och behålla alla koder för sig själv, och han skulle ordna arbete och ta en behandling för spelmissbruk. Det värker i hjärtat när man tänker på hur de unga kan råka illa ut innan de ens egentligen börjat sin resa i vuxenlivet. Detta händer äldre med givetvis men det accelererar fortare nu ioch med smslån och annat skräp. Återigen, vet att jag tjatar, Förbjud alla lån utan sedvanlig kreditprövning, vilket innefattar inkomster och hänsyn till den övriga ekonomiska bilden. Och kronofogden ska inte åta sig uppdrag från såna bedrägeriverksamheter!!!!! Och mer information i skolorna och utöka kommunens vägledning för människor med ekonomiska problem.
Jag tittar på detta program varje vecka och min yngsta son sitter bredvid, jag skulle bli mycket förvånad om han blev ekonomiskt omedveten som vuxen.... Han har sett för mycket tror jag. Och hört sin apsnåla mamma för mycket. Och just denna effekt hoppas jag att programmet får runt om i landet, på andra barn och vuxna.
En vänninas dotter arbetar som barnflicka och tjänar väldigt dåligt, men hon får under tiden bo gratis i en lägenhet som ligger mycket centralt. Dock ska hon stå för maten själv. Sist jag såg henne så sa hon att hon lade undan matpengar varje månad, de får bara gå till mat.
-Vad bra sa jag, att du tänker så.
Då berättade hon att hon fått iden just från programmet!!!
Mycket bra, att program som utvecklar istället för fördummar, mer sånt till folket!

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag håller med. Jag tror att programmet gör mer nytta än skada, minsann.

För egen del tycker jag det är trevligt att faktiskt inte ligga sämst till. ;)

Ekonomisk fighter sa...

pp: Visst känns det bra... fast man inte unnar någon att ha det så-egentligen. Men ett visst finns det såna behov hos en...