fredag 9 maj 2008

Solig helg

Det ser ut som om vi får en riktig toppen helg i södra sverige, i hela landet hoppas jag givetsvis. Det behöver vi alla bleka och trötta invånare som inte varit iväg till sydligare breddgrader under vintern. Även om många i min omgivning varit det, att åka till Tailand är nästan som det var att åka till Mallorca för några år sedan. Och det är ju bra på alla sätt, (utom för miljön!!!) att människor rör på sig. Jag känner det nästan som att jag jobbar tillfälligt på Mallorca nu för tiden.
Vi flyttade på jobbet till nya och jättefina lokaler för ett tag sedan och vi har fått ett jättestort matsalsrum med fräck inredning och till detta en gigantisk altan som har förmiddagssol och utsikt över vatten...Där sitter jag nu för tiden och äter min medhavda lunch och gratis läser lokal tidningen och bara njuter... Och solar, jag är nästan ensam om att gå barbent på jobbet men jag tänker, som alla andra år, att nån gång måste de ju komma fram, oavsett hur vita de är...
Ja det är som en riktig lyxlunch, nu för tiden, kul att saker blir till det bättre. Tidigare hade vi en byggnad i brun tegelsten, allt brunt och orange inne, små mörka fika rum där man endast kunde träffa sin egen avdelning, kö till micron, och inga tidningar fick medtagas in dit. Dessa skulle läsas i ett annat pygme rum, där samma män satt varje dag och läste. Nu är det ljusa luftiga lokaler, med automatiska lamellgardiner som drar för om det är sol och bort när det inte är det. En stor matsal, som jag nämde, dit alla i huset går, med en stor tidningshylla med dagstidningar och ekonomitidningar av olika slag. Ca 25 micro så det är aldrig kö dit och just detta med soldäcket!!! Ja det är kanonbra!
Eftersom det är så fint väder så har det här med utemöbler och dynor aktualiserats. Hittade äntligen dynor som passade igår, vi har gamla möbler=omoderna mått, men de kostade 1350 kronor för 5 st. Känns onödigt då vi ska inom kanske 1 år köpa helt nya möbler. När vi har fått en bit tak på altanen så möblerna skyddas vid regn. Men vi vill inte köpa de innan taket eftersom de är så dyra och vi vill ha trä, så de blir lätt förstörda. Köpa dynor till den gamla gruppen för 270 kr styck eller sy själv, eller vara utan? Ja det är frågorna just nu. Vara utan?? Nej, det gör för ont i rumpan. Sy själv? Mycket jobb, materialet kostar oavsett resultatet. Känns inte lockande att jobba med detta i värmen. Köpa. Ja det lutar åt det men det svider. Förstår inte dyntillverkare att om man vill köpa dynor till gamla grupper, med gamla mått så vill man inte betala mycket utan lite - annars hade man väl köpt en modern grupp??
Men det blir en fin helg och jag vill kunna sitta ute utan att få stickor i rumpan, njuta lite. Man vet aldrig hur många sådana helger vi får i år. Ikväll ska vi grilla, men vi kan ju inte sitta på sovkuddar, det går ju inte, eller på sovsäckar kanske? Jag har en gigantisk tjock bäddmadrass, som är 1.80 x 2 meter, som jag inte använder mer än när jag tältar( en gång om året). Den är ett problem att förflytta då den är ca 2 kvadrat meter i ihopvikt tillstånd. Sambon ville slänga den men jag vägrar. Kanske skulle man offra den och skära ut dynor och sy överdrag?? Man kan göra så om man är energisk, men det är inte rätt :)
Egentligen vill jag köpa en helt ny grupp med helt nya dynor, även om det kostar skjortan blir det ändå ordentligt för en gång skull istället för mina, hittillsdags, nödlösningar... Ska kolla Blocket, igen...

Inga kommentarer: