fredag 30 maj 2008

Lyxfällan

Ja så var det Lyxfällan igår igen och det var ytterligare en ny infallsvinkel: Skuldsanering. Programmet var väligt bra tycker jag och det var roligt att se hur tillmötesgående de var på Kronofogden.
Personligen tyckte jag så synd om tjejen.... Vilket öde... vilken vardag, vilket liv...
Men det var saker jag inte förstod ändå: Varför bor man så dyrt, betalar så mycket som över 7000 kr i kallhyra?
Hon bodde på Värmdö, utan för Stockholm men iaf? Det var ju hutlöst dyrt med dagens låga räntor.
Och hur kan en personlig assistent få ut 21ooo???
Och hur kan man ha så högt matkonto?
Alla dessa frågor, jag skulle verkligen vilja veta och naturligtvis finns det svar men de gräver och penetrerar ju inte i allt på tv3 som jag uppenbarligen gör:)
Hemma hos mig har vi ett problem just på torsdagar klockan 20.00. Det är enda stunden på veckan som jag sitter klistrad vid tvn. Och då vill jag ha knäpptyst runt omkring mig för att just plocka upp alla sagda detaljer typ ovan, jag vill verkligen veta varför saker ser ut som de gör, hur mycket de lägger på ditten och datten och så jämför jag med mig själv. Men aldrig är det väl ett sånt oväsen som just då, alla i familjen pratar högre än normalt, telefonen ringer och plötsligt står de och skriker mellan våningarna (vi har bara 2) till varandra...
Och detta stör mig så ofantligt... Sen kommer de efter mig och ska titta på programmet de oxå, och så ska de kommentera men det tycker jag bara ska var tillåtet i reklampauserna :)
Den enda som fattat galoppen är min yngste son, han sitter snällt tyst bredvid och följer intresserat...
Nej jag skojar bara, jag har ingen tv diktatur hemma men lite lugn vill jag ha när de sänder så högintressanta program...

2 kommentarer:

ordningsfrun sa...

Jag gissar att hennes inkomst inkluderar ett underhållsbidrag för sonen, bostadsbidrag och kanske något mer. Det förklarar inte hur hon kan få ut 21000, men det bidrar nog.

Såg att tjejen i programmet var inne på chatten efter programmet. Hon skrev att hon lyckats minska skulderna från 500" till 300" och att hon skulle flytta till en billigare lägenhet. Det sistnämnda låter bra. Det förstnämnda låter otroligt och - om det stämmer - jättebra. Kanske har hon fått några fordringsägare att avskriva en del av skulderna utan att ta till skuldsanering?

Ekonomisk fighter sa...

ordningsfrun:Tack, det var skönt att höra och som du säger toppen om hon lyckas att byta boende.
Jag funderade på det med bidrag men tyckte att de sa att hon hade skulder till F-kassan för obetalda underhållsbidrag....Och det skulle ju isf innebära att hon betalade underhåll istället för att få, eller hade hon flera minderåriga barn, kanske. Vet ju även att bostadsbidraget är väldigt lågt, och hade hon då endast 1 barn så kan det inte vara så högt.
Hursomhelst hoppas jag hon lyckas och att hon får ett riktgt bra liv i framtiden!