tisdag 20 maj 2008

Falafel

I helgen gjorde jag Falafel, det är ett led i min hälsoresa att äta mer vegetariskt, äter just nu inget kött alls nästan.
Endast köttfärs nån enstaka gång. Mår jättebra av det. Det är ofta billigt med vegetariskt och jag ser det som en ny utmaning att "smyga" in dessa rätter i familjens övriga. Just Falafel var uppskattat och jag vill dela med mig av receptet.



Falafel
1 dl havregryn
3-4 dl kikärtor
1/2 chilifrukt röd
2 vitlökar
1 riven morot
1 dl hackad bladpersillja
salt och peppar.
Receptet är ungefär till 3-4 personer men det går utmärkt att använda i matlåda eller dagen efter.
Om du köper kikärtor på burk kan du använda dem direkt. Köper du naturella ska dessa ligga i blöt före. Gärna över natten men minst 3-4 timmar. Koka sedan dessa i 1 timma tills de svällt och blivit mjuka. Salta vattnet. Kyl ner kikärtorna
Mixa alla kikärtor till en smet. Smula havregrynen i en bunke, häll på lite vatten och låt svälla.
Blanda kikärtorna med havregrynen, lägg i riven morot och pressad vitlök samt finhackad chili och persilja.
Krydda efter smak.. Smeten ska vara halvfast, det ska gå att forma biffar eller bollar av den. Stek dessa i olja eller smör tills de blir gyllenbruna runt om.

Servera dessa med pita bröd eller Tortillasbröd och sallad. Med fördel serverar du Persiljesallad och Hommus till , receptet hittar du under receptet till LIBBYDIBBY , här.
Som ni ser blir det ett billigt middagsalternativ
Lycka till.

Inga kommentarer: