tisdag 13 maj 2008

sol, nercabbat och solglasögon:)l

Jag har ju försökt att sälja min bil ett tag men endast fått skambud. Det är inget som helst fel på den så jag och sambon har pratat om att ha den i ett år till, värdeminskningen under detta år kan inte bli så mycket, det mesta har varit. Och vi kan inte köpa en lika bra för de pengarna vi har blivit erbjudna. Det är en 01 så den är fortfarande fräsch och en kombi. Saken var mer att jag ville ha en annan och att vi ville köpa en ihop. Min sambo är en mer våghalsig variant och har kommit med nya förslag varje vecka på vad vi ska köpa för bil. Jag har konsekvent sagt nej då jag ansett att det varit ett för dyrt eller för onödigt alternativ. Men så ramlade ett erbjudande om att köpa en tvåsitsig cabriolet över oss. Och sambon frågade... Jag sa nej men funderade sen. Vi är över 40 och har inte gjort något eller köpt något direkt till oss själva sen vi fick barn så varför inte? Varför inte unna sig ett stycke rejäl lyx? Detta går stick i stäv med min sparsamma attityd, men när jag tänkte efter kom jag fram till att jag kunde få en halv cabriolet och en halv av min gamla till samma pris. Och jag har hellre det än hela min gamla. Så han köper halva min och vi köper cabrioletten. Jättekul. Vi kommer köra den max 4 mån per år och bara när vi är själva eller ensamma med 1 barn. Vi har snart 4 ungdomar med körkort som vid speciella tillfällen kan låna den. På så vis blir vi många som har nöje av den. Vi har vinterförvaring till den hemma, den drar inte så mycket och skatt och försäkring blir inte så dyrt heller. Och så delar vi på kostnaderna för min bil. Jag kom fram till att det är ett roligt alternativ och en bra deal.
Och vi fick ett riktigt bra pris. Så vi har slagit till och det känns jättekul. Det kommer bli så att jag kan använda den väldigt mycket eftersom sambon har bil i jobbet. Det är så oerhört mycket inte jag som gör en sån här sak, men ska jag vara ärlig så känns det väldigt kul att för en gång skull äga nåt bara för nöjes skull och jag tror inte att vi kommer ha någon nämnvärd värdeminskning på iaf de närmsta 2 åren. Denna handling var ett lappkast i min sparsamma strävan men ibland händer saker, livet är inte statiskt vilket är skönt.En mix är nog det bästa.

1 kommentar:

Per Penning sa...

Härligt! Ibland så får man göra en 'va faen!' :)