lördag 31 maj 2008

Fynd och fiasko

Idag har det varit full rulle hela dagen. Upp 7 och iväg på fotbollsmatch. Sen åkte vi till vår lokala marknad och köpte blommor att plantera ute. Har en gammal hästvagn på 2 stora hjul som jag tänkte plantera i. På marknaden är blommor verkligen skitbilligt, ungefär som på hötorget i Stockholm. Sen har blommorna åktlastbil från Hollande och hit och det är mindre bra.
Jag fick 5 Pelargoner, 6 hänglobelia och 2 stora Margueritas för endast 160 kronor.
Sen hittade jag ett stånd med Foppa tofflor, sonen vill ha ett par nya och de sålde för 100 kr och det ingick 2 pins. Men jag hittade även ett par till mig, rosa med handmålade blommor på, de talade verkligen till mig, det stod som mitt namn på dem så jag var tvungen att köpa dem. Rena, fräscha, somriga och så fina till skillnade från mina gamla gula tofflor. Så jag slog till. Åkte hem och började måla den gamla vagnen svart. Det är 4 hjul och en massa detaljer och undered och pinnar och pinaler så det var krångligt att måla, både jag och mellansonen, som hjälpte till blev kolsvarta. Och att bli svart med oljefärg är inte så kul. Så hade jag på mig mina nya rosa tofflor, vilket var urdumt. Men jag hade inget annat för mina fula gula befinner sig just nu abroad med dottern. Hennes orangea Foppa var om möjligt i ännu sämre skick...
Så spillde jag svart färg på mina nya rosa... Gick in och tvättade av mig färgen med först margarin och sen aceton. Kom då på att jag kunde göra rent tofflorna med aceton oxå. Det gick utmärkt, fläckarna försvann. Nyduschad satte jag på mig de rosa igen och en klänning och kände mig supersommar fräsch, och skulle ta cabben och sonen och åka och köpa lördagsgodis. Möter sambons syster utanför.
-Det ser nästan ut som om du har blommor på tofflorna...
-Jag har blommor på tofflorna!!!
Tittar ner på fötterna och ser ett par halvdana och utsmetade blommor, då hade acetonet även tagit bort färgen på blommorna... Jag blev så ledsen..
Men sambon lovade köpa ett par nya, så nu känns det bättre och jag kom på att de rosa med halvblessyrer till blommor kan jag ha ute och de nya, ännu ej inköpta inne.
För de är fantastiskt sköna de där tofflorna...

Inga kommentarer: