fredag 16 maj 2008

Raclette

Äntligen fredag, bästa dagen på veckan. Ericsson avslutades på 16.60 !!!! Och surdegen Ncc gick upp lite även den, skönt, men nu är det helg och man kan koppla av börslistorna lite. Det händer liksom inte så mycket. Denna helgen ska idel nyttigheter göras, sambon ska fortsätta byta panel.
Jag ska skura och olja in altanen. Om det blir tillräckligt långt uppehåll mellan regnskurarna. Vi har en kompis till sonen på besök och övernattning, vilket är jättekul för han har inga kompisar där vi bor. Imorgon ska jag provbaka en tårta, provbaka..smaka på den.. det är verkligen vuxet.
Det är en Lime och passionstårta som jag eventuellt ska ha på studenten. Gör den imorgon så kan vi fika med den när kompisens föräldrar kommer för att hämta hem honom. Fikabröd är annars sällan skådat i detta hem. Sen ska jag måla lite på huset, på den sidan altanen är så när det är klart kan vi sätta dit de nymålade utemöblerna och nya dynorna. På söndag är det fotboll på förmiddagen och familjeträff med klassen på eftermiddagen. Såna träffar känns konstiga när man är skild. Det blir konstigt om jag och sonen åker själva, vi utgör liksom inte en hel familj, det blir konstigt om sambon följer med-han känner sig utanför, det blir konstigt om exet kommer även om det blir roligt för sonen. Och det blir konstigare om sambon kommer och exet. Om jag går själv och exet och hans nya kommer-hur känns det då? Vet inte faktiskt. Avskyr såna träffar just av den anledningen och ni som inte är skilda och som går på såna träffar- ägna lite tid att konversera med oss ensamma föräldrar, vi behöver det som bäst just då... Men saker är till för att lösas och det är bara att gå dit.
Ikväll ska vi göra Raclette. Om ni inte vet vad det är ska jag berätta: Det är en sak som går på el, en rund grillpanna där man grillar kött och kyckling eller vad man vill. Under grillen finns det små spadar. Var och en fyller sin spade med vad den vill och lägger riven ost uppepå och in under grillen så osten smälter. Man kan använda vad som helst men vi brukar grilla kött och kyckling. Jag kokar potatis och den skivar vi och lägger på spaden, sen har vi små skålar med rödlök, champinjoner, majs, tomat, paprika och liknande och på potatisen lägger vi lite av det. Sen vanlig ost uppepå. Det finns att köpa racletteost , den är lite fetare men gräddost går bra oxå. Till detta brukar vi ha Tatziki och bearnaise sås. Jättegott. Detta gjorde jag och barnen ofta i lägenheten, kändes som om vi grillade fast ändå inte, ibland var vi inne och ibland på balkongen.
Detta kan jag varmt rekommendera, ett trevligt sätt att äta och lite pyssel med spadarna. Jag köpte min Raclette på Ullared för 198 kr tror jag för säkert 8 år sen men de finns att köpa lite var stans. Sonen önskade detta eftersom kompisen skulle komma. Ibland får man en sån där lyckokänsla i magen, jag får det inte så ofta dock, ni vet en sån känsla man fick ofta när man var liten om nåt kul skulle hända. Men idag har jag det, känner mig jätteglad för den stundande helgen. Och det känns så roligt. Ibland är allt tungt och då får man tänka på såna här dagar.
En riktigt go helg på er alla!!!

Inga kommentarer: