torsdag 22 maj 2008

Lyxfällan

Igårdagens program var det en ny vinkling av ekonomiska problem vilket var uppfriskande. En, till synes, ordentlig vuxen kvinna, med ett friskt företag och goda inkomster. Problemet var bara att hon shoppade upp företagets pengar. Blandade ihop privat och företagskassa. Programmet visade tydligt att precis vem som helst och hur som helst kan fastna i fällan. Avsnittet var mycket bra. Jag förundras dock över att en sån smart tjej, som omsatte så pass mycket inte köpte redovisningshjälp varje månad. Hon hade råd med det, till skillnad från en del andra enskilda företag med skral inkomst. Men hon prioriterade inte det. Dessutom tror jag att hon inte innerst inne hade velat ha det för hon visste att hon skulle få kommentare om sin ekonomi och vilda spenderande.
När jag kom hem från Stockholm för ett par veckor sedan så skrev jag just om "kvinnans typ". Människor som lever där och lever på stadens egna villkor, eller skapade villlkor rättare sagt. Svindyra kläder, dyrt leverne, krogliv, märkesprylar. Sånt som gör att de syns. Hon beskrev det så bra "De dyra sakerna gör att jag lyfts upp lite, jag är inte en dammråtta utan lite bättre....
Så tragiskt. Att lyfta sitt egenvärde med ett par Dolce Gabbana solglasögon för några tusen...
Jag såg många av henne där uppe och efter att ha analyserat affärerna med innehåll och priser förstår jag att det finns många som henne, både män och kvinnor.
Nu FINNS det ju självklart många människor med mycket pengar där dessa inköp inte är nåt problem.
Men det är inte bara de som åker i karusellen.....
Tjejen har goda chanser att komma på fötter, hon hade en ödmjuk inställning och framförallt var hon duktig på sitt jobb, omsatte drygt 700 000 om året, ensam. En kreativ entreprenör med goda kunskaper, som enbart byggde på henne själv. Hon ska allt annat än att känna sig som en dammråtta. Hon sak vara stolt och nöjd över sig själv.
Jag hoppas verkligen att hon är det.

Inga kommentarer: