onsdag 17 september 2008

The botten is nådd

hur lågt kan man gå, hur lågt kan man sjunka hur kasst kan man må....
Timbuktu.
Spelade den låten i bilen idag och den stämmer in på både mig och världssekonomin.
Jag var hos läkaren igår och det blev ett bra möte. Ska vidare till en annan läkare på tisdag. Det blir sjukskrivning från och med fredag och en bit framöver.Har kört slut på mig själv under en längre period. Det är inte enklare eller svårare än så. Jag vet precis orsakerna, och det känns i allt det jobbiga ändå bra. Känns oxå skönt att ha släppt ut det jobbiga och "erkänt" problemet.
Sen är det fruktansvärt jobbigt att vara mitt upp i det. Tänker framåt och bakåt och fastnar hela tiden i tankar som ger andnöd. Men nu gäller en timma i taget och att tro på en övergång.Jag ska komma vidare från det här.
Nog om det.
Världsekonomin.
Vet inte hur allt kan hända på en gång men det gör det, Husqvarna säger upp 300 i Huskvarna , Cloetta säger upp folk, Ryska börsen kaosar och bankerna krisar.
Om nu inte allt som händer skulle räcka till för en lågkonjunktur så kommer vi om inte annat att snacka oss in i en....
En jag känner som har en ordnad ekonmi, ett välordnat liv, sa igår att hon inte orkar lyssna på allt negativt prat eller läsa allt negativt om ekonomi och lågkonjunktur.
Hon sa -Jag får ont i magen för jag vet inte vad vi kan dra in på, vi köper bara bensin och mat.
Hon och mannen har båda bra och till synes trygga jobb.
Det är det här som händer. Vanliga människor med arbete och köpkraft bromsar, ställer in sig på en nödsituation.
Det finns självklart de som befinner sig i ett sämre läge, har höga bostadslån och kanske arbetslöshet men de flesta gör faktiskt inte det och de behövs för att ekonomin ska rulla vidare. Vi kan inte bara lägga oss ner och sluta leva.
Vad gäller bankkrisen så vet som vanligt många andra mer än jag men jag undrar 2 saker
1/ Varför hjälper Usa Aig men inte Lehmans? Är det för att Europa åker på största smällen med Lehmans?
2/ Nordea som då har lånat ut en gigantisk summa till Lehmans, vad händer med dem? Går svenska staten in och hjälper Nordea igen, som de gjorde under bankkrisen på 90-talet. Staten hjälpte banken men inte alla bolåntagare som stöp i backen och fick gå från hus och hem till följd av de höga räntelägena. Nordea fick nog sina pengar till stor del men många fd husägare sitter med skulder fortfarande...

Inga kommentarer: