lördag 13 september 2008

Solsken och roman

Vaknade halvtrött till ett fantastiskt väder. Solen skiner och himlen är blå. Efter frukost på sängen- ja, jag fick faktiskt det:) så gick jag ut på promenad en timme. Så härligt.
Det ingår i mitt nya tema, att ta hand om mig själv, att promenera och göra saker som är roliga och nedstressande. Så nu är jag hemma igen, ska koka en kopp kaffe och sen skriva. Jag har en ide om vad jag ska skriva som malt i huvet i 2 år. Av olika skäl fick jag då skrivskräck, skrev inte en rad förrän jag började blogga i december förra året. Jag har skjutit upp det hela, ungefär som man gör med att man ska börja träna. Men nu ska jag börja.
Ska försöka skriva 3 timmar. Ska göra själva ramen för berättelsen, huvudpersonerna på ett vanligt skrivpapper för hand. Och sen börjar den....Behöver en massa fakta och information som jag saknar, men väntar lite med detta. Behöver kontakta folk och fråga hur funkar det och hur gör man i det läget....Men vill ha kommit en bit på väg först. Känns mer legitimt att fråga seriöst om man faktiskt har ett material, kommit en bit på väg.
Ha en go helg i solen:)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte du skall planera ditt skrivande allt för mycket. Skriv i väg som det faller sig. Om du skriver på datorn så gör det inget om allt kommer huller om bladder. Du kan klippa och limma efteråt. När du har flödesskrivet av dig allt du har i huvudet, skriver du ut allt i pappersform. Så kan du sätta dig i godstolen med pennan och markera mens du läser ( kom i håg bred marginal och stor linjeavstånd). Sååå kan du börja skriva ordentligt! Lycka till med skrivandet! Få det ut! Och ta vara på hälsan i mellantiden.

Ekonomisk fighter sa...

grön: Tack, skriver du själv? Började igår och kom en bit. Och det var så roligt!

Anonym sa...

Jo, jag skriver mycket. Men det är pålagt, och inte av lust. Men vem vet, när de små söta är ute av huset, blir det kanske tid och plats till det lustfyllda skrivandet? Under tiden nöjer jag mig med lustfyllt bloggsvarande. Det är inte så dumt det heller! Allt för att hålla ut till nästa lön och månadens "bokslut". Kanske man skulle börja med aktier bara för att få tiden till att gå.....

Ekonomisk fighter sa...

grön:Vad kul.då kanske jag kan be om råd fler ggr längre fram?
Jo det ska bli mer skrivande, att skriva är en av få saker som får mig att glömma tid och rum, bara må bra och fokusera. Det är som balsam för en sargad själ....

Anonym sa...

Ägnar mig nog bäst till att säga "Heja,heja". Men det är jag å andra sidan ganska bra på.....

Ekonomisk fighter sa...

grön:Ja det är du! Och tack för det...