måndag 29 september 2008

Månadssammanställning September

Hej hopp i ösregnet! Då var det dags för den månatliga sammanställningen som denna månad faktiskt inte är ett dugg rolig. Det som har varit roligt är att jag deltog i nyemmissionen av RNB 400 st nya aktier för 6 kr st, 2400 kr. Jag sålde 600 Ericsson för 75 kr st och köpte tillbaka dem för 68 kr. Köpte 100 Boliden för 36 kr, ingen lysande affär just nu men bara dollarn går upp så ska nog den aktien öka. Jag sålde Ericsson för 66.60 och köpte istället 350 st SSAB för 117 kr. Och slutligen denna månaden så hivade jag fullkomligt iväg min oerhört tråkiga Net Insight för 3.66, inköpspriset var 4.75 och köpte ytterligare 100 SSAB. Den sista var ju rekordlåg igår så det var synd att jag var några dagar tidig. Månadens spar består av hela 4000 kr, det är nog bland det mesta jag sparat, de pengarna täckte upp det som fattades till sista posten SSAB. Det blir en tung månad ekonomiskt. Men mellansonen behövde ett tillskott och jag har velat prioritera aktieköp nu när kurserna är så låga. Har igen det senare, är min övertygelse. Eftersom jag är sjukskriven så blir nästa månad betydligt tuffare och inte så mycket spar. Lånar även 9275 kr från mitt sparande för att lösa ut hästen som vi haft på tilllridning. Oj oj, mycket att tänka på nu. De pengarna ska tillbaka, men det får bli när börsen stiger igen och jag kan prioritera om beträffande aktieinköpen.
Jag har skänkt 200 kr till barnhemmet i Uganda. Som tur är har jag avslutat min Östeuropa fond. Jag sålde av allt i sista stund och gick inte back, men glömde avsluta fonden så en dragning på 300 kr slank igenom förra månaden, de är idag värda 241 kr!!! En förlust på 20 % på en månad. Hade jag inte sålt av den stora posten så hade jag tappat 1200 kr där. Betydligt mer har jag tappat på aktierna men de ligger som de ligger nu ett tag och inga realiserade förluster behövs göras. Blandningen av aktier är jag inte nöjd med men känner mig låst. RNB tex, där händer ingenting.
Sammanställningen ser ut som följer:
Aktier 95550
IPS 46620
buffert 1219
SPAR 160383
Depå 528
----------------------
summa 304546

Det är en minskning med 23796 + 4000 som är månadens spar så totalt 27796 kr i förlust. Men lika lätt som tusenlapparna flyger iväg så kommer de in på aktierna så även om det ser riktigt mörkt ut så kan jag se en ljusning. Räntorna kommer att gå ner snart, det är den samlade elitens bedömning och då vänder kurserna upp igen. Have faith folks!!!

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Ja, tack - lite glada nyheter ser jag fram emot.

Ekonomisk fighter sa...

perpenning: Det kommer, vi måste bara ha lite is i magen....