tisdag 9 september 2008

Hemtex

Har länge undrat hur Hemtex går runt över huvudtaget. De har konstant rea, ofta halva priset. Detta i samtliga städer, åtminstone min erfarenhet. Jag tycker inte att de har positionerat sig. Vad är deras budskap/affärside. Vilket prissegment vill de tillhöra?
Även om de har halva priset så kostar ett påslakan set 150-250 kr. Detta innebär, enligt mig att de i ordinarie pris ligger i mittfältet, snäppet högre..De är ingen lågprisaffär. De vill ha bättre betalt än ett lågpriskoncept. Men ska man då inte ha lite vanlig enkel ordning i butiken?
De har fina saker, fina lakan, badlakan gardiner osv, enligt min smak. Men det är ju en sån enorm röra i butikerna, allt huller om buller. Stora korgar med frottemorgonrockar och tofflor, detta finns alltid. Säljer de sådana tofflor i frotte annat än till jul?
Det är ingen njutning att gå där och titta. Man vill bara ut från röran. Kanske tror man att man får samma röra hemma, om man köper något. Precis som man tror att man plötsligt ska få en väldans ordning om man köper förvaringshyllor på Ikea. Bara det att Ikea har två , välanpassade saker på varje hyllplan, själv måste man ha 10 för att få plats, då sväller det ändå över. ...
I och med " rea och halva priset konceptet" som alltid är på gång så tappar man som konsument fokus. Ser inte de fina sakerna och fina kvaliten utan letar endast efter halva priset sakerna.

Detta har jag funderat på ett par år. Men nu måste jag säga att de äntligen börjat hitta in på rätt linje. Deras nya tvreklam, där man ser ett hyfsat, men lite rörigt sovrum och så kommer det en typ homestylist och rätar upp sakerna, byter textilier, nytt överkast,plädar mindre saker framme osv...
Jag fick direkt en lust att söka upp en Hemtex butik och shoppa.
Kul!
Att se att de lyckas förändra sitt synsätt. Lika kul som när Lindex ändrade profil och började använda Emma Sjöberg i reklamen och äntligen började förändra sitt utbud av kläder till det bättre. Plötsligt ser man deras kläder.
Beträffande Hemtex aktien ska det bli kul att se om reklamen förändrar något. Fram tills nu har jag inte vågat tro på Hemtex, den backar konstant, men kanske kan det bli en vändning....

1 kommentar:

Grön sa...

Lustigt! Har tänkt på det samma. Första gången de hade halv pris,blev jag glad. Och andra gången....men tredje gången började jag undra. Det började likna persiska mattor - kronisk utförsäljning. Man kände sig lite lurad som konsument. Fint att de ändrat stil.